lördag 21 maj 2011

Lögedag - en Blåvit blogg




Lögedag. Snart dax att löga sig. Slänga sig i badkaret för en snabbdusch. Innan dess kan man gott sitta i kalsingarna, dricka kaffe, mumsa i sig kall hasselback och salsiccia från kylen och gårdagen. Alltmedan man för första gången avnjuter U.D.O.:s nya heavy-stänkare Rev-Raptor. Snart bär det av till Arkelstorp för grillpartaj i glada vänners lag! \m/

Sluskigt medelålders ungkarlsbeteende? Tja, hellre det än alternativet. Det känns alltid genant att angripa "dagens ungdom". Att sätta sig på höga hästar. Men jag befarar att Aftonbladets Ann-Charlott Ahlstadt har en smärtsam poäng i artikeln Den blåsta generationen:

"80–90-talisterna är troligtvis den minst samhällskritiska generationen någonsin. Det är helt logiskt, eftersom de växte upp efter SAF:s Satsa på dig själv-kampanj och formades av en effektiv hårt nischad annonsmarknad.
Men om man inte bara accepterar utan också hajpar identitetskonsumtion och skitjobbsvillkor är man helt blåst, både i betydelsen lurad och korkad. Varför aldrig avslöja och protestera? Varför bara krypa för tidsandan?"


Men jag tror inte att det enbart är ungdomen som är ung och dum. Tyvärr tycker jag mig se samma tidsanda sprida sig jämt. Uppåt i åldrarna. Till de som trots allt sett något annat. Och gladast är nog Kungen. Inte Porrklubbs-CeGe utan Kung Kapital. Vilket schampoo hjälper mot denna tidsanda? Knappast det Blåvitt jag använder, då Kooperationen gjort hela idén med sig själv till "nostalgi-geschäft".....

Ann-Charlott Ahlstadt - Den blåsta generationen

5 kommentarer:

Ladyintuitionstardust sa...

Hej hopp! Tror det är spritt i åldrarna, jag som har barn födda på 80- & 90-talen ser ju på dem och deras kompisar att alla minsann inte har "köpt hela paketet" utan försöker finna sina egna vägar i, igenom eller till och med ganska mycket utanför, kapitalistdjungeln...

Men det är ju en liten del av befolkningen jag ser och kanske lite av en alternativ del som inte är helt representativ..
Dock vill jag så gärna tro att det finns hopp, hopp bort från hopplösheten och skitjobb, fas 3 och utförsälning av hela jäkla riket!

Älska Blåvitt;)

Caligula sa...

Tänkte faktiskt skriva om den unga kritik som trots allt finns. Feminism, ekologism, djurrätt, HBTQ-frågor... och en massa annat! Delar ditt hopp!

HEJA BLÅVITT! :-)

Ladyintuitionstardust sa...

Gött med hopp! Har en dikt i samlingarna som heter just "Hys hopp!" fast den är mest ironisk;) Fortsatt trevlig helg! kramis

Alex sa...

Därför bör ungdomen inte lyssna på Isabella Löwengrip
http://stockholm.suf.cc/darfor-bor-ungdomen-inte-lyssna-pa-isabella-lowengrip/


"Isabella Löwengrip skrev igår på SVT Debatt en replik på Ann Charlott Altstadts artikel i Aftonbladet ”Den blåsta generationen”. Altstadt gör i sin artikel Löwengrip till representant för vår tids ungdomsgeneration, som hon kategoriskt avfärdar som lurad och korkad. Men Löwengrip är inte dummare än att hon förstår att utnyttja detta representantskap för sina egna politiska syften.

Men Isabella Löwengrip företräder inte 90-talister eller unga tjejer. Däremot företräder hon en bestämd samhällsklass och en särskild ontologi dvs. en föreställning om hur världen är beskaffad. Vi ska förklara allt i hop, låt oss börja med samhällsklass."

Caligula sa...

Jag håller med, Alex. "Bella" vet verkligen att lansera och "marknadsföra" sig. Och hon har en borgerlig/nyliberal(?) världsbild.

Jag vill ändå hävda att vår tid är extremt individualiserad. "Livsstilskonsumtion" har väl alltid funnits, men idag tycks knappt finnas några alternativ. Och unga som går ur skolan med upp till en tredjedels ungdomsarbetslöshet och erbjuds jobb som är flera tusen lägre betalda (i månaden!) tycker att de får glädjas för vad de får. Annars blir de hjärntvättade med "LAS-spöket" i en borgerlig offensiv för att krossa den fackliga solidariska tanken. Allt detta är skrämmande i mina ögon. Jag, en vilsen 39-åring, tror och hoppas på Dagens Ungdom! :-)