lördag 14 maj 2011

Fredagsfilésofi



Sent hem, sen middag. Fast jag är en nattsuddare så det gör inget. I synnerhet inte som det är fredag. Jag får bokstavligen vända på varenda krona. Så jag får rätta maträtt efter skrammelmynt. Och då blir det i regel något fredagsfestligt!

Jag hittade en fläskfilé på Netto in da ghetto i veckan. För 15 spänn. Hasselbackspantofflor är lika gott som billigt. Och vispgrädden jag spetsade rejält med vitlök, chili och sambal oelek var det halva priset på på Domus. En billig men festlig fredagsmiddag för en billig men festlig kille (nåja; billig åtminstone)!

Maten hann bli klar lagom till Sopranos. Jag satt och päste mätt och belåten i mina vitlöksångor och kände mig som en riktig hårding!

Från Sverige till himlen handlade om mormonerna. Jag har bloggat om mina och Lollas sakramentsmöten med dem. Otroligt trivsamma och uppsluppna söndagsnöjen med vänliga människor. Jag har dock mer och mer svårt för domedagstänkande. Att världen var ett perfekt paradis i början. Guldåldern. Innan syndafallet och mänsklighetens förfall i synd och förtappelse. När det bara blev skit av Skapelsen. Och jag kan mer och mer se det vackra i evolutionsteorin. Att det började så ofullkomligt det bara kunde bli för att bara bli bättre och bättre. Genom anpassning efter förutsättningarna. Inte genom "djungelns lag". Jag snackade evolution med en karl som var säker på att människan bokstavligen skulle kunna flyga en dag. Fan vet!

I Vetenskapens värld ställs frågan hur björnar kan käka sig proppmätta och sen lägga sig och sova i ett halvår. Mitt i vintern. Frågan är om inte det låter t.o.m. mer lockande än att flaxa med vingar? Knepet är en uthållig blåsa!

Mmm... fredagsfilosofi på hög nivå! (Kväver ett raaaap!)

Men se måtta får det va, det kan aldrig vara bra, att tänka när som man är mätt
(Edvard Persson)

1 kommentar:

Lolla sa...

Mormoner är tuffa! Våga inte skriva något dumt om dem! ;-)