fredag 13 maj 2011

Det är Sommar, det är Sommar, det är Sommar, det är Sommar med Mikael Wiehe


(Från igår då Blogger låg nere, stora åskan gick och folk bänkades framför kräk-TV)

Alla sitter och kollar på The Omoralisk Eurovisionsschlagerfestival. Och gnäller på spektaklet. Det pyr i mina franska nerver. Själv skulle jag aldrig utsätta mig för denna saadeism...

...istället letar jag fram en gammal kassett från lådan i min gamla skänk. Ett Sommarprogram från 1989 med Mikael Wiehe som sommarpratare. Som snälla mamma spelade in till lille tonårige Martin som slet på Volvo. Hon kom att tänka på mig, slängde in en kassett i bandaren och spelade in. Det kan inte fattas mycket i början. Nån minut på sin höjd. Det börjar lysande med:

Visst tror jag att högern effektivt och målmedvetet kan driva sina egna intressen. Men att vara solidarisk? Na-ä! Det tror jag inte på!

Så sant! Musiken är även den minst sagt magnifik: Vem kan kan lita på? med Magnus Uggla (ej den "förbjudna Affe-versionen"), Vem ska man tro på? med Thomas Di Leva... Så bryter Mikael av det opålitliga temat med I still haven´t found what I´m looking for med U2... Jazzgossen!.... Ååååh!!!!! "Så jag fråga vilken årstid, vilken årstid vi har nu. Och hon svara: Det är sommar, det är sommar, det är sommar, det är sommar vi har nu" ♥ Imperiet! Så en jättevacker latinamerikansk sång som jag smärtsamt nog inte känner till.... Jackson Browne Lives in the balance.... Peter Gabriel In your eyes.... myyyyyys! Hansson de Wolfe United Oberoende vad fursten säger. SÅ underbart! Palmes älsklingsgrupp btw! Paul Simon med Graceland! .... I ain´t gonna play in Sun City! Don Quixote med Björn Afzelius! Och lite Malmö såklart; närmare bestämt stadsplanering: Jag vet ett litet hotell, som har en jättebordell.... Och annat smått & gott! Skånska Veckan i Mosebacke! Så jävla kul!!!!

Bäst är dock pratet. Mycket Nicaragua (såklart). Mycket Sydafrika (såklart). Mycket solidaritet (såklart). Andy McCoy från Hanoi Rocks, då Iggy Pops orkester, får både klander och beröm för sitt skräckinjagande gängs klädsel! Mest klander får nog ändå de som klandrar eller gör sig lustig över de som engarerar sig för nånting bra! En passage som etsat sig fast är när Wiehe berättar att han diskuterar med Sven Wollter i Göteborg kvällen efter ANC-galan 1985:

"Asså, Sven! Tänk nu om KPML(r) får makten. Tror du inte att du och jag skulle bli bland de första som skulle bli utrensade just därför att det ligger i vårt arbete att behålla vår kritiska inställning?" Då gav han mig ett svar som jag har haft stor nytta av. Han sa: "Jo, det är möjligt att du har rätt. Men va fan ska man göra?!!" Och jag tror han har alldeles rätt i det. Man kan bara arbeta för det man tror på. Framtiden vet man ju ändå så lite av.

Eller när Wiehe härmar en dansk taxichaffis som dissade Svin-Olle Olsson. Och avslutar med:
Det är skönt att det fortfarande finns civilkurage i Sverige. Men det är lite förargligt om det är danskarna som ska stå för det...

Följt av Peggy Seeger med den låt Wiehe själv översatte till Valet. Tyvärr tar sista kassettsidan slut just när Peggy börjat sjunga med känsla och med darr.... Nåja, det värmde så länge det varade! Och jag skiter blankt i om markis de Saade gick till final eller inte!!!!!!

1 kommentar:

Konferens västkusten sa...

Tack för att dela dina bästa minnen....Jag gillar din blogg.