torsdag 7 april 2011

Friskus! del 2 - Stinker blod och svett



Faktiskt var jag piggare och mindre hängig och deppig idag. På kvällen satt jag först och chattade med Kress-bröderna. Sen ringde födelsedagsbarnet Andreas (som har 3 år längre till 40) och vi snackade om allt från det surrealistiska i att Sverige helt plötsligt är ett krigförande land till konserter och festivaler (som alltid; vissa saker är trygga och oföränderliga).

Jag har haft Ebba Grön-boxen i mobilen några dar, nu tog jag steget vidare och slängde in Imperiet-boxen. Som passade mer än perfekt när jag tog en liten midnattspromenad på fältet. Det är verkligen musik som förkroppsligar energi och liv. Vilket texterna matchar minst lika perfekt:

Ett hjärta stinker blod och svett
Ett hjärta har alltid rätt

Det finns inga maskiner
Som får adrenalinet
Att pumpa runt i små droppar
Runt i svettiga kroppar


Jag var beredd på de annalkande skånska vindarna med klass 2-varning. Men nu fläktade det bara härligt. Varmt och luftfuktigt. Att vid midnatt befinna sig ensam vid sjön i skogsdungen gav en ovanligt upplyftande känsla för en hedniskhjärtad själ. Att just där och då höra Var e vargen kändes nästan som ett omen:

När månen om natten sätts i brand
Av ett isande skrik ifrån norr, är det sant
Det de viskar om en rit nånstans
Så välsignat vare vårt land

I de djupaste skogar från fjällen i skyn
Hörs berättas en urgammal myt
Om blixtrande ögon du aldrig kan fly
Så bevare båd stad och by

Den vilda världens hunger
lämnar aldrig dig.....


Nog fan är energin på väg tillbaka!

JAG e vargen du trodde var död!!!!!!

2 kommentarer:

Ladyintuitionstardust sa...

Gött!

Caligula sa...

Alltid rött, alltid rätt! Alltid gött! :-)