onsdag 30 mars 2011

Köttets lustar - en blogg om vårkänslor


Ännu en hängig och trött dag. Började och avslutar den med Ebba Grön vars texter om "livsglädje som faller" och "avstjälpningscentralen" knappast fått mig att le. Men tröstat på det där absurda sättet. Igår pallade jag inte ens lyssna på musik....

Men det vänder. Bara det att jag kommer hem från bäddsoffan och ångesten, byter miljö, träffar bra folk och utför vettiga uppgifter. Och andas lantluft från ett öppet sydskånskt fält med harar och änder.

Det blev badet direkt när jag kom hem. Bastu och bubbelbad. Väl hemma ikväll var jag uppriktigt hungrig och stekte upp kotletter. Hårt. I chili-grillolja. Resultatet blev underbart gott. Började sakteliga öka min sommarlängtan. Blir det sånt där riktigt vårväder i helgen som de lovat ska jag fan i mig köpa en engångsgrill. Och sätta mig vid grillplatsen på utsiktsplatsen hemma på Näsby naturreservat. Känna köttets lustar få det att vattnas i munnen.

När grillbesticken står som hammarskaft och grilloljan rinner som hallonsaft - då är det Vår!

Inga kommentarer: