onsdag 16 februari 2011

Vinterkyla - en huskur för kropp och själ



Alla får feber utom jag! Jag vill också ha varm och skön panna och häftiga drömmar!

Det är så kallt nu. Näsan rinner och halsen svider. Hela vägen hem från jobbet längtade jag efter skållhett äppelté med honung under täcket i soffan. En het kycklinggryta som bränner i halsen. Och en riktigt het film till detta som bränner i hela kroppen. Samt själen.

Så blev det också. Uncle Bens Spicy Chili och strimlad kyckling. Med ris och soja. Snabbt och bra när man är hungrig och trött. Mumintrollen eller erotik till maten? Det kändes som att Mårran skulle få min hals att frysa till is. Hellre "Mumindalen" på franskt vis.

Kollade om Omoraliska historier från 1974. Storslagen vacker fransk erotik med en underbar blasfemisk spänning mellan sex och katolicism. Fantastisk musik och överhuvudtaget bland det vackraste jag sett i filmväg. Som sagt: både film och musik var som bäst på 70-talet. Grevinnan Bathorys ögon fick en att smälta som ett isberg...

Och då skållhett äppelté med en rejäl klick honung under täcket i soffan efteråt. Precis vad som behövs så här års. Jag lär somna gott. Med varm och skön panna och häftiga drömmar.

Inga kommentarer: