lördag 12 februari 2011

Manlighet - en manlig blogg!

Manlighet. Ett ord som verkligen blivit degraderat och rentav skambelagt. Trots dess historiskt positiva tradition.

Dagens diskurs är trist. Inskränkt. Riktigt jävla kass. Missförstå mig rätt; jag om någon är varm anhängare av genusteorier. Könsroller är sociala konstruktioner. Det kan en grabbhalva begripa. Ändå finns det fittor till feminister. Av bägge könen.

"Manlighet" idag har blivit synonymt med "macho-mentalitet". Dikotomin är således "man - kvinna". Fast egentligen är motsatsen till "man" inte kvinna. Motsatsen till "man" är "pojke".

"Manlighet" betyder "mognad". Ett vuxet beteende. "Man" eller "Maninna"; det spelar inte nån som helst jävla roll. "Man" betyder "Människa". Och det är könsneutralt. "Manlig" innebär att man är mogen och mån att ta ansvar.

Jag älskar manliga brudar. Inte några jävla fittor. "Kvinnlighet" är den sämsta egenheten som finns. Ty den är präglad och formerad av tusentals år av förtryck. Och förtryck skapar sämre människor. Frihet däremot.

2 kommentarer:

Ladyintuitionstardust sa...

Tjo, jo!
jag tror jag är med på vad du menar. Kan delvis hålla med. Inte fullt ut dock.

Kvinnlighet behöver inte stå för förtryckta egenheter/egenskaper. Moderlighet behöver inte heller stå för förtryckt eller uppoffrande personlighet.
Moderlighet och kvinnlighet kan stå för list, styrka, värme, ledsagning, en trygg famn, kamp, mognad och liv, samt så mycket mer. (Kalla det maninlighet då?)

Stop, stop, jag har nog inte missförstått dej och jag säger ej emot det du skrivit... men kompletterar bara lite kvinnligt såhär på kanten;)
Manligt, kvinnligt, mänskligt?

Jag gillar också folk som vågar stå för vad de tror på, som vågar ta ansvar för sig själv, sina handlingar och sitt liv.

Manlighet är för mej nått som står för trygghet och stabilitet.... Och så får den som innehar manligheten gärna kunna "vända sig manligt och lugn, medan elden falnar och dör"! :D

Caligula sa...

Just en sån kommentar jag ville ha! Människor har en fantastisk förmåga att anpassa sig efter sin verklighet, och "moderlighet" är lika bra i mina ögon som "manlighet".

Bloggen är tveklöst inspirerad av Dan A! ;-D