tisdag 22 februari 2011

Is efter punschen - en tisdagsblogg

Sovmorgon. Kaffe. Samtal med Försäkringskassan och besök på Arbetsförmedlingen. Vilket förhoppningsvis innebär att min ekonomi är tryggad de närmaste veckorna. Skönt.

Vinterväder igen. Stora flingor dalade såsom bomull eller asbest. Men ändå milt i luften. Mysigt.

Ärtsoppa på Statarmuseet. Samkväm för personal, volontärarbetare etc. med anhöriga. Trevligt. Kyligt när jag gick sista biten mot längan. Men härligt. Solnedgång över sydskånska vidder. Rovfåglar seglande på markhöjd. Vackert. Trist bara att där ska ligga en golfbana och förstöra kulturlandskapet.

Varmt och skönt när man kom in. Mysigt att sitta och frossa på läckerheter mellan trevliga damer. Och herrar. Den godaste och matigaste ärtsoppa jag ätit. I synnerhet som den var utdrygad med julskinkan som blev över från det insnöade julbordet. Punsch och lättöl till. Plättar med sylt och riktigt krämig vispgrädde till kaffet efteråt. Skjuts till Malmö så jag bara behövde vänta fyra minuter på tåget hem. Där jag proppmätt och punsch-fryntlig satt och lyssnade på Ozzys senaste.

Trots kylan suktade jag bara efter en sak när jag kom hem: isvatten! Vilket jag bälar i mig nu! Är jag inte iskall?

Nä, såna här tisdagar är bra för hälsan! Både den kroppsliga och den själsliga!

2 kommentarer:

Ladyintuitionstardust sa...

låter som en riktigt bra tisdag, fast nästan som en torsdag;)

Caligula sa...

Verkligen torsdagskänsla med ärtor och fläsk... skinka! =P