torsdag 3 februari 2011

Debatt om Demokrati och Diktatur

Debatt måste vara det sämsta debattprogram som någonsin sänts på SVT. En massa kompetenta och intressanta debattörer bjuds in, men ingen tillåts tala till punkt. Samtidigt som de misstänkliggörs av (högst förståligt i sammanhanget) inkompetenta programledare. Jag gör ingen hemlighet av att jag står på Andreas Malms, Göran Greiders, den universitetsutbildade islamologens och den göteborgska arbetaren som varit i Egypten nyligen och träffat vanliga egyptiska arbetares sida. Mot Dick Erixon, liberala tjejer o.s.v. Men jag vill höra allas röst. Det är det som är demokrati.

"Islamisering" och jämförelser med Iran 1979 var på tapeten. Trots att islamisering och Muslimska Brödraskapet inte spelar någon betydande roll alls. Allt för att kringgå principen om demokrati för demokratins egen skull från "liberalt" svenskt håll.

Egypten är ingen demokrati. Men det stöds av västländer som Sverige. Ceauşescu var det helt OK att skjuta med sin fru i direktsändning efter en fejkad rättegång. Tyranner som var värda att störta. Då var det brådis. I fallet Mubarak ska vi "ta tid" och skynda långsamt. Låta demokratin skapas under diktatorns enväldiga styre.

Men det är bråttom. Nu. Titta på inspelningen nedan. Så går det till i Egypten idag. Fredliga demonstranter massakreras till döds av skåpbilar som gasar och kör rakt över dem. Känsliga tittare varnas. Jag är själv känslig. Jag fick ont i magen av att se det. Men förhoppningsvis kan bilder som detta bidraga till att Mubaraks regim faller. Snart. Nu.

2/2-11 - Egypten

Inga kommentarer: