fredag 14 januari 2011

\m/ ♥ Mys-satanism ♥ \m/ - en Spökblogg


Har inte lyssnat på Opus Eponymous med Ghost förrän nu. Men den är ju riktigt skön. Bra substitut i väntan på Mercyful Fate. Som iofs känns lika avlägset som ett återförenat Rainbow med Ronnie James Dio och Cozy Powell.

Mercyful Fate, ja. Refrängen till Ritual är ju en ren stöld av Return of the vampire. Men det förlåter jag. Man får stjäla. Budorden är till för att brytas. Stand by him är King Diamond-riff som satan. Trevligt, trevligt. Satan Prayer är riktig mys-pop. Con Clavi con Dio är underbart Diamantkunglig. Liksom hela skivan! Även texterna är ljuvligt djävulsdyrkiga!

Plattan är nominerad till en Grammis. Som Lillis kommenterade:

- Ja, och både Ghost och Watain är nominerade för Grammis - vad säger Siewert Öholm om det tro?

Jag svarade:

- Haha! Undrar vad Erik i Watain tycker om att sjunga i ett poppis Grammis-band? Siewert får trösta sig med Stryper och Metalbibeln!

‎\m/ ♥ Älskar mys-satanism ♥ \m/

När jag slängde ur mig uttrycket mys-satanism tipsade Magne om Coven och The Devil´s Blood. Som jag ska kolla upp närmare senare inatt. Nu är det Ghost på repeat. Den blir bara bättre och bättre. Och mysigare och mysigare.

Orgel är definitivt mysigt. Och Mercyful Fate var ju starkt influerade av Uriah Heep och Deep Purple. Jag klampar väl inte i klaveret om jag drar så många paralleller till Kongen af Danmark?

Läste lite om den kommande skivan med Burzum tidigare! Kan bli 2011 års skiva! Längtar till mars!

Edit (piaf): Kan knappt sluta lyssna på Ghost... blir helt... besatt... Men slänger på Black Sabbath... med Coven.... farliga saker även detta... mycket farliga saker...

Inga kommentarer: