fredag 7 januari 2011

Gubbjä(v)lar & (k)ärringa(r) (Wrangborgs vrede)

Kaffe och "Ståkkålmsjävlar". Svensk punk 1978-81. Dagens ungdom är såna jävla gubbar och kärringar så jag kör gammalt hederligt.

Har den på LP. Inte för att vara retro och "true" utan för att jag var lika sen med att skaffa CD som jag är med annat.

Appropå retro har jag fått fem papperstidningar på hallmattan idag: Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens ETC, Internationalen och Proletären. Tar nästan lika mycket pappersinsamlingsplats som reklamen en måndagsmorgon. Jag menar inte att jag dissar allt, tvärtom. Men till pappersinsamlingen ska det ju för eller senare... jag har bara en liten lya...

Två mörkblåa skånska morgontidningar och tre röda veckotidningar... Varför har jag så mycket då? Enkelt: grrrratis är gott!

Jag har blitt erbjuden en prenumeration på Sydsvenskan och fick första idag. Varför jag fick Kristianstadsbladet vette fåglarna. Morgontrött brevbärare (tidningarna damp ner innan jag själv hunnit lägga mig)?

Dagens ETC och Internationalen är även dessa gratisprenumerationer. Och klart läsvärda. Den enda jag pröjsar för är Proletären. Och den är sämst. Nu ser jag dessutom att den för första gången i sin 40-åriga historia är färglagd. Ser jättekonstigt ut. Ex-ordförande Frank Baude ser ut att ha haft en diet på T-Röd på en bänk utanför Nordstan sen han lämnade politbyrån (som numera på sosse-manér kallas partistyrelsen). Vilket jag självfallet inte anklagar honom för. Men tidningen är ytterst rödtonad även i den (k)laddiga färgläggningen.

Tidningen har dock blitt bättre de senaste 15 åren och Kommunistiska Partiet Macho-Leninisterna har slängt bort homofobin och antifeminismen. De ger t.o.m. poeten Jenny Wrangborg ett pris nu. Trots att hon är vänsterpartist och därmed en rival (Dagens ETC och Internationalen är befriande med ett mycket mer öppet förhållande till "konkurrenter" inom vänstern).

Det var rätt kul ändå i början av 00-talet i Kristianstad. Ungvänstern bestod av två grupper: Ung Vänster (Jenny m.fl.) som nästan enbart bestod av tjejer och RKU (Revolutionär Kommunistisk Ungdom) som nästan enbart bestod av killar. Dessa "rivaler" hade faktiskt ett fruktbart samarbete (typ att supa på Hesslebaren och knulla). En gång såg jag en konflikt: när Ung Vänster organiserat fackeltåg till minne av Kristallnatten och bestämt att det skulle vara fritt från partipolitik. RKU kom ändå till mötet på Lilla Torg och delade ut flygblad för sin egen organistation. Och blev utskällda av en besviken Jenny.

Redan då var jag "för gammal" för den radikala ungdomen. Nu har jag nästan ingen koll alls på Kristianstads vänster. Minglar med jämnåriga 40-taggare på nåt Palestinamöte eller första maj ibland. De flesta är sega. Fast som segt klister i fullmäktige (dock inte i mandat då vi har mest högerextremister på platserna) eller tynande "gatuaktivister" som snart går i pension (och lämnar plats på gatorna åt unga arga nynazister).

Så här sitter jag. Dricker kaffe och lyssnar på stenålderspunk. Och klagar på dagens ungdom. Som är några jävla gubbar och kärringar!

Havet ligger blankt när stormen rasar......

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker du skall vara lite mer försiktigt och respektfull när du skriver om andra människor och framförallt när du recenserar deras utseende, när du nu skriver på en ”öppen” blogg.

Caligula sa...

Det var menat som en "kritik" (eller "raljerande") av den rödkladdiga färgläggningen i Proletären. Om du syftar på Frank Baude (som jag träffat ett flertal gånger och definitivt respekterar). Jag ber verkligen om ursäkt om det framstår på ett annat sätt.

De gånger jag skriver om utseenden är när det handlar om medvetna val av sådana. När jag skriver att jag tycker att Anders Borg ser ut som en hallick är det för hästsvans, kostym och ring i örat. Fredrik Reinfeldt använder sina ögon och hundblick på ett politiskt offensivt sätt. Därför använder jag det tillbaka.

Jag har alltid föraktat påhopp på Göran Persson, Ingvar Carlsson, Göran Johansson m.fl. för utseendenas skull. Inte för att de är sossar utan för att det är så fult.