måndag 31 januari 2011

God Jul från Statarlängan!


Fick min julklapp från Statarmuseet idag. Och så mycket skinka, fläsk och korv till fikan att det blev som ett litet julbord.
Så: från alla mina kluvna personligheter till er alla - en synnerligen GOD JUL!

Julklappen bestod av en söt liten flaska vinäger, en söt liten burk senap och en söt liten burk marmelad. Allt egentillverkat med spännande specialkryddningar. Dragonsenapen jag fick blev jag ytterst spänd på inför jul när jag satt och klistrade på söta små etiketter. Och en rejäl gammeldags klubba med en enormt lång pinne som jag är mest spänd på av allt!

Jag satt och transkriberade intervju idag för tredje arbetsdagen på raken. Det är ganska påfrestande då ljudupptagningen brusar mer än tusen Treo och det är svårt att hålla tre personer nära en liten gammeldags mikrofon i flera timmar. Ofta får jag lyssna på samma mening 30 gånger. Så när det väl är hyfsat tydligt blir man lycklig.

Nu börjar jag dessutom lära känna det intervjuade syskonparet och rentav gilla dem. Särskilt när de skrattar och berättar galna barn- och ungdomsminnen från sin stataruppväxt vid Torup och sin "legendariska" far Nils Nilsson som kämpade fram fackföreningen och uppgraderade statarna till lantarbetare. De närmast feodala klassmarkeringarna är skrämmande. Herrefolkets döttrar var självklara lucior. Trots detta umgick baronens, prästens och statarens barn med varandra. Övningskörde i slottsträdgården när pappa var på sommarsemester och försökte räfsa igen spåren efteråt. Snodde cigarrer från prästen och rökte upp tobaken i pipor så de blev sjuka och spydde och pappa Nils brast ut ett: "De har rögat, pågajävlarna!"

Så det är skitspännnade och kul samtidigt som det är ansträngande för både kropp (som förvrids där man ständigt spolar och trycker örat mot den gamla bandaren) och sinne! Och arbetsträlarnas röst och minnen ska fan fram! Att jag får starka vibbar av Ivar Lo:s ungdomsminnen Analfabeten som jag håller på med hemma är icke att förundras över. Funderar på att färda den ikväll. Fast jag måste ju upp tidigt även imorgon, fara till statarlängan, göra mitt dagsverke och förtjäna min naturalön i mat och fika som Fas 3-statare....! Fast jag statar mycket hellre där är på de flesta andra ställen med verkliga kapitalistiska godsherremetoder!

Inga kommentarer: