fredag 7 januari 2011

Allt möjligt (Gladpack)



Nattens nöje blev Galenskaparnas & After Shaves revy Allt möjligt. Som jag inte sett sen den sändes på TV nyårsafton 2001. Således på tiden!

Självfallet skrattade jag, blev glad och mådde bra. Den effekten misslyckas detta galna gäng aldrig med på mig. Det är en skön syntes av sketcher och musik. Som en revy ska vara. Som Galenskaparna ska vara. Ibland är det hyperintelligent och politiskt knivskarpt. Ibland är det totalt jävla meningslöst. Det är i sistnämnda fall jag asgarvar!

Revyn bjuder på ett flertal klassiker. Som den klockrena duetten mellan Uggla och Di Leva. Och ett av världslitteraturens största alster: Mor i Skutan. Att Horace inte tilldelade Claes Eriksson Nobelpriset för detta lingvistiska mästerverk är en evig skam!

Revyn byggde till stora delar på TV-serien Gladpack. Och som extramaterial på DVD:n (som är extramaterial till hela Gladpack-serien) finns väl valda delar av serien i form av Sveriges Montreux-bidrag 2002. Som jag också kände väl igen. Slapstick-parodier, "tramshumor" och 80-talsinspirerade "popvideos" i en härlig blandning (sen får europeerna tycka vad de vill om oss idiotiska svenskar).

Förutom detta består extramaterialet av oanvända Gladpack-inslag inspelade 1999. Inspelningar som verkligen inte får falla i glömska. Göteborgsdrifterna om Den förste goe gubben på månen och Göteborg som Sveriges Venedig. "Musikvideon" Sex på månen som kanske är lite väl "porrig" för Galenskaparna? Framför allt fick man äntligen förståelse för den ganska märkliga TV-serien Gladpack. Paret Vogeljazz med sitt händelselösa hemmasittande liv får helt plötsligt ett händelserikt och urkul liv genom att välja ett ledigt "roligt" namn. Allt på klassiskt Anslagstavlan-manér.

Fattar Ni inte ett dyft om vad jag dillar om? Bra! Hyr eller köp den, se den i badbaljan och utbrist Eureka!

Själv blev jag riktigt sugen på att plöja igenom hela Gladpack-serien igen! Det är för tokigt!

Inga kommentarer: