måndag 20 december 2010

Klubba mot krubba!



Jag kan tycka att det är stämningsfullt med julkrubbor. Jag är lite svag för berättelsen om timmermannen och hans unga havande gemål som på vandrande fot på imperiemyndighetens påbud inte fann något natthärbärge utan fick föda sitt gossebarn i ett stall. Varöver en stjärna lyste och ledde kungar från Österlandet med gåvor bestående av guld, rökelse och myrra. Denne lille oskuldsfulle nyfödde bäbis var Människornas Frälsare. I skyn sjöng en kör av änglar....

Men nån jävla måtta får det vid Balders balle och Odens ollon vara! Ledig från arbete som jag är köpte jag starköl idag som kylts iskall ute på min snöiga balkong! Imorgon infaller Vintersolståndet! Solen har viskat ett uppmuntrande Kom igen nu då! idag! Som den sanna viking (ingen kristen vekling) jag är firar jag Midvinterblot! Jag fyndade på fläskkött när jag vandrade fram i snön på väg till Birka (vill inte uttala det hädiska namnet på min hemstad) och har fyllt på förrådet med både fläskfärs, fläskkotlett och fläskfilé! Särimner ska inte särbehandlas!

Månen är full, rund och god! Imorgon blir den förmörkad och röd! Solen gav oss som sagt ett litet förspel idag! Himlakropparna och järtecknen i skyn spöar en liten stjärna över ett gammalt nerskitet stall! Även om vi inte får stånd förrän imorgon kväll så varar ett rejält midvinterblot flera dygn!

Blota en dag, ett ögonblick i sänder!

Inga kommentarer: