torsdag 16 december 2010

Nordpreussen über alles






Julstök? I fredags for jag åt Karlskrona (Nordpreussen)! I riktning Imperiets Hjärta (Karl XI:s och Marinmuseums benämning på Staun) och självaste Andreas Lennartsson!

För en gångs skull hade vi riktigt vinterväder! Andreas, som hade gått ovanligt sakta, varvade ner lite på stationen och jag hann med en kaffe efter en lång och frusen resa från Malmö (sannerligen drogo jag direkt från jobbet och Statarmuseet)!

Första anhalt var en riktigt schysst anglo-saxisk pub med utsikt över en gågata i Karlskrona city (och en rejält brittiskt frusen vattenledning/stupränna utanför fönstret)! Här bjöds man på den bästa hamburgare man nånsin tryckt i sig! En stor jävla bit köttfärs med bacon, bearnaise m.m! Till det fick man en brun stout! Som är den godaste tjocka öl jag druckit/ätit i hela mitt liv! Smakade inte beskt kaffe (typ äcklig Guiness) utan söt karamell! Fingerskurna pommes gjorde inte saken sämre!

Framme var det såklart all inclusive! Bättre kompis/polare/vän än Andreas Lennartsson kan man knappast få; FRA och FBI (registrera nu!)!

Dagen efter började vi klä granen! Dit kommer vi!

Inga kommentarer: