lördag 27 november 2010

Vilda Vilshult 1 - Tacos contra thailändsk kulturimperialism



Dagen igår var inte vilken dag som helst: det var fredag och lönedag samtidigt! Som broccoli på braxen lyckades jag samtidigt få tag på en biljett till Sabaton i Ronneby!

Eller rättare sagt storasyster Mia! Som jag såg Sabaton med i Ronneby i slutet av november för två år sen! När hon fyllde år! Vilket hon självfallet gör nu också! På Kalle Dussins dödsdag! En gång är ingen gång! Två gånger är självfallet en tradition!

Jag började denna heliga fredag med att unna mig en asiatisk lunchbuffé i Kristianstad city. På Rose Garden var det typiskt nog fullsmockat. Det fick bli stans mest klassiska kinarestaurang: Restaurang Peking vid Resecentrum. Stans mest mysigt inredda restaurang. Med utsikt över resande citybesökare. Och klassisk kinesisk restaurangmat. Fast det fanns knappt något kinesiskt alls (traditionellt tråk-friterat.). Enbart thailändskt. Det finns nästan bara thailändska asiatiska restauranger idag. Och matvagnar. Inget fel i thailändsk mat, men de thailändska tentaklerna brer ut sig och knuffar ut alla andra. Valfriheten (ej att förväxla med japansk valfångst) begränsas. Stoppa den thailändska kulturimperialismen!

Självfallet käkade jag mig proppmätt ändå! Skyndade till bolaget och Domus för att skynda hem och skynda till Olofström! Där storasyrran hämtade upp mig till Vilshult! Och bjöd på tacos!

Tacos? Var jag inte proppmätt? Jorå! Men tacos är så förbaskat gott att man kan äta hur mycket som helst ändå! Blev dessutom bjuden på en kaffegök från storasyrrans cappuccino-manick!

Jag drucko förvisso även starköl och starkcider... När jag vaknade idag tänkte jag att det inte hade blitt så mycket ändå. Fast det hade det. Man känner Dagen efter när man måste gå på dass och bikta sina synder.... Det blev en hel del igår ändå! Inte sprit! Men tacos! Jalapeños!!!!!!!!!!!!!

Annars är tacos vår tids husmanskost som man kan trycka i sig hur ofta som helst!

My ass is burning
And my heart is needing help
(fritt efter RJD)


AC! Bilden är inte från när jag sket tacos innan idag utan från när en buss dönade genom Resecentrum för ett par jular sen! Som en thailändsk elefant i en porslinsbutik! DC!

Inga kommentarer: