måndag 22 november 2010

Tintins svarta seriebok





Nu du, Tintin lille! Idag ska du ställas till svars för dina brott! Eller snarare Belgiens!

>> Seriefiguren Tintin ställs i morgon inför rätta i sitt "hemland" Belgien. Det är albumet "Tintin i Kongo" som fått Kongofödde Bienvenu Mbutu att stämma förlaget som har rättigheterna till albumet.

-Det här seriealbumet ger en oacceptabel bild av Afrika, säger Mbutu som bott i Belgien i 20 år till Sveriges Radios magasinsprogram Godmorgon Världen.

Mbutu anser att svarta personer framställs i albumet som "allmänt dumma och kolsvarta afrikaner" och han hänvisar till en belgisk lag som förbjuder rasistiska bilder i konstnärliga produkter.

Om förlaget Moulinsart fälls kan det leda till att försäljningen av "Tintin i Kongo" förbjuds i Belgien.
<<

Tintin i Kongo var första Tintin-albumet jag skaffade när jag var liten. Det har verkligen bitit sig fast, i synnerhet som det var mer naivt och lättillgängligt än de senare albumen. Jag brukar krydda mina blogginlägg här med bilder från detta klassika album! Hur ska det nu gå? Måste jag slänga in en brasklapp "om de oerhörda övergrepp det koloniala Belgien begick i Kongo för 100 år sedan"?

När jag hade ämnesdidaktik i historia på lärarutbildningen skulle vi redovisa en konkret kursplan om Imperialismen. Jag hade med Adam Hochschilds Kung Leopolds vålnad. Om girighet, terror och hjältemod i det koloniala Afrika (som jag själv skulle läsa in mig på). Och Hergés Tintin i Kongo (som eleverna skulle relektera över och förhoppningsvis reagera). Vår lärare hade kollat min planering slarvigt (trots att den lyste svart på vitt på overheaden) och frågade varför vi inte hade med Tintin? Han hade fått exakt samma idé.

Låt den lille naive och korkade unge orangeluggade blekfisige journalisten vara. Han skulle växa ifrån sin värsta rasism. Liksom Hergé. Och till viss del den belgiska staten. Ty fortfarande är de stolta över sin gamla koloni vid Kongofloden. Så stolta att de har en stor utställning över det hela i Bryssel. Ett påkostat minnesmärke. Det kostade halva Kongos befolkning livet. Och tiotusentals slavarbetare sina (av kolonialmakten) avhuggna händer.

Dessutom har Tintin redan dömts för denna sak i en rättegång. I seriealbumet Tintin i Paris. En underbar parodi på Tintin "endast för vuxna".

Åklagaren är ingen annan än Svensven - Tintins son! (Tintin hade nämligen våldtagit tjänstekvinnan Bäckasin som blev på tjocken!)

Svensven: - För in fången! Domens timme är slagen för dig! Alla de som du har trampat på har församlats här. Äntligen ska sanningen segra!

Tintin: - Nåd, det var inte mitt fel, gör mig inte illa.

Svensven: - Lyft upp det ynkliga kräket och lämna oss sen.

Ett svart vittne: - Kommer du ihåg att i Kongo tyckte du att du var lustig när du kallade mina bröder för SNÖBOLLAR?

En sovjetiskt vittne med hammaren och skäran: - Tror du att vi skrattade när du påstod att vi svälte ut folket?

Ett vittne med "arabband" runt pannan: - Och försök inte påstå att det inte var nedsättande när du utmålade oss som slavhandlare.

Tintin: - Jamen ... allt det där var ju bara för att roa läsarna. Nåd!

Ett vittne med davidsstjärna: - Det var väl också för att roa läsarna som BOHLWINKEL hette BLUMENSTEIN i den första versionen.

Ett kvinnligt vittne: - Jag talar för kvinnorna, som du förlöjligat så i dina historier. Du har alltid visat dem i underordnade roller, utan vare sig intelligens eller kvinnlighet.

Svensven fäller i full enighet med vittnena (som även agerar jury i sann folkdomstolsanda) domen:
- Kort sagt har du drivit med alla, du har förgiftat miljoner barnasjälar genom att få dem att beundra en rasistisk och kvinnohatande hjälte. Därför dömer vi dig...

... TILL DÖDEN!!!


Så fick då Tintin sitt rättmätiga straff! Som en seriefigur! Av seriefigurer! Låt det stanna där!

De senaste nätterna har jag somnat till det franska mastodontverket Kolonialismens svarta bok. En av vår tids viktigaste böcker. Som gör mig rasande över de koloniala och imperialistiska övergreppen. Jag hoppas att Sverige låter Tintin vara ifred. Och riktar uppmärksamheten på vår egen utrikesministers medverkan i de neokolonialistiska folkmorden på "snöbollarna" i Sudan.

Tintin inför rätta


Tintin inför domstol

Inga kommentarer: