söndag 7 november 2010

TERMINATOR-RUT intar Malmö!


SM-guld! Grattis Malmö! När jag fyller hundra ska jag oxå få till det!

En 38-åring tagen som Lasermannen i Malmö samtidigt. Jag är oskyldig. Inte ett skjut så långt ögat kan nå!

Men jag har precis kommit hem från Malmö. Har hjälpt min kompis Robban att flytta. Bara till trappan bredvid i samma hus, men ändå. Man slapp gå ut med grejerna. Och det var svalt och skönt uppe på vinden där vi först ställde grejerna när den andra lägenheten städades klar och utrymdes. För svettades gjorde man. Sängar, soffor, bord, fåtöljer och hyllor i all ära: det tyngsta var skiv- och tidningssamlingarna. I synnerhet vinyler och Close-Up Magazine!

Jag och Lolla kom ner på eftermiddan igår lördag. Laddade krafterna med en kinabuffé i samma hus som flytten skedde i (vissa har det nära och lyxigt). Själva möblerna fick stå kvar över natten eftersom vi ju både skulle sitta, äta och sova. Det blev i säng innan 23.00 och upp vid 7.00. Lolla drev på som den värsta major Björklund. Kanske är det som Marcus Birro säger: det är såna som Lolla som jobbar på Försäkringskassan som blev lägervakter i Auschwitz? Vi diskuterade detta och kom fram till att det nog är Birro själv som flippat ut. Jag, slashas utan arbetarmoral som jag är, är dock inte van att somna så tidigt. Men lyckades somna till slut. Jag låg bredvid en jobbig skitsöt brud som störde min sömn. Det mest störande var att hon inte fanns i verkligheten..... Att som både damm- och pälsallergiker flyttstäda i en lägenhet som hyst världens största kissekatt gjorde att dassapappret gick åt. Och störde även lägervaktens sömn (hehe)!

Men upp kom vi. Kaffe och frukost med fyra sorters ost. Och nu började de stora och otympliga grejerna. Men det gick det med. Jag dammsög och konstaterade undrande varför det är roligare att städa andras hem än sitt eget? När vi var klara med gamla lägenheten och skulle flytta ner i nya från vinden var utflyttarna inte klara i den nya. Erik från Malmö hade joinat oss och vi ville bara sätta igång. Dessutom var vi vrålhungriga. Vi tog pizzerian som även den låg i samma hus. Jag tryckte i mig en Siciliana. En riktig maffioso-pizza med sardeller, capris och vitlök. Som jag brukar gilla. Men denna fick jag tvinga i mig. Bara en sardell blev kvar på tallriken. Som jag inte ens hade velat ge katten som åsamkat mig allergibesvär (dessutom gillar jag stackars Caspian). Vi tog kaffe efter maten. På kinarestaurangen. Mycket runtflyttande i huset!

Lolla, men den goda "arbetarmoralen", skulle hem "i tid" och smet från arbetet. Men jag, Erik och Robban fixade det galant. Nu var det dessutom nerförstrappa. När vi var klara slappade vi härligt nersjunkna i soffgruppen. Robban plockade fram din akustiska gitarr och han och Erik satt och sjöng några sånger (vilka talar jag verkligen inte om i min politiskt korrekta blogg). Riktigt mysigt. Sen blev det Robbans smaskiga köttgryta.... utan kött.... chiligryta då? Nä, den rediga chiligrytan med habanero ska han snart laga till i ett långkok och bjuda ner oss på! Men smarrig gryta till Hasse Andersson & Kvinnaböske Bands två första skivor. Första måltiden i den nya lägenheten. De utflyttade polackernas katolska Jesus-krucifix hade bytts ut mot ett uppochnervänt kors. Sen åkte jag hem och skrev det här!

En riktigt rolig helg trots svetten! Det var ju i skitkul och skittrevliga vänners lag! Två dagar hård flytthjälp och mycket mat. Imorgon lär man vara biff. Ni ser ju mig på bilden: en avdragsgill flytt- och städhjälp! Godtar enbart naturabetalning! TERMINATOR-RUT!!!!!


"Natten låg tung över Malmö......... det här var Malmö och folk skötte sitt."

(Har ni inte kollat in Henrik Möllers redan klassiska skildringar har ni inte sitt Malmö!!!!)

BAJSÄTARNA

2 kommentarer:

Robban sa...

Tack för hjälpen, ML! Nästa gång du kommer ner lovar jag att du slipper bära en enda möbel!

Caligula sa...

Låter gött! Antar att du tilltalas av förkortningen ML, hehe! =)