måndag 22 november 2010

Sträng etikett




Så här på kvällen när man brukar vara pigg känner man att det tar på en att pendla sex timmar om dagen. Fast idag trodde jag att det skulle ta sju. Minst. Öresundståget (allt är inte SJ:s fel) mellan Kristianstad och Malmö lyckades bli exakt en timme försenat. Fantastisk timing. Nu slapp jag stå och frysa en massa i Malmö. Men en timme senare till Statarmuseet skulle jag bli. I och för sig hade jag inte bestämt någon tid, men det känns förbaskat uträknat att komma precis till fikan, haha.

Nåja! Jag kunde inte göra särskilt mycket där jag satt! Dagen till ära hade jag laddat mobilen med Sofia Karlssons Svarta ballader. Världens finaste folksångerska sjunger världens bästa poet: Dan Andersson. Musik som bokstavligen får mig mollstämd. Jag lyssnade på skivan fyra och en halv timme idag. Och jag var gråtfärdig hela tiden.

Nu spelar vårens ljumma vind

Jag trodde jag såg den mest älskade komma genom skogen över hedarna en snötung natt


Vår var det väl verkligen inte. Inte snö heller. Solen sken dock igenom lite när jag gick sista biten till statarlängan. Och visst vankades det fika! Den mastigaste linssoppa jag ätit! Dessutom med en tallrik fläsk att vräka i om man inte ville ha ett vegetariskt alternativ! Äppelkaka med vaniljsås till eftermiddagskaffet! Köksmästaren är mästerlig! Och jag lär definitivt lägga på hullet ganska snart! I synnerhet som restiderna gör att jag inte hinner träna...!

Det blev faktiskt mat hela tiden. Dock inte i magen. Jag och en dam som jobbar ideellt för Statarmuseet satt och klistrade etiketter på små söta glasburkar med olika sorters marmelad, senap, vinäger m.m. Olika sorters blandningar som låter riktigt spännande (jag har inte hunnit smaka, men köksmästaren är som sagt en mästare). Det hela är såklart ekologiskt närodlat av Statarmuseet. Ett julklappstips för den som har vägarna förbi!

Julpyntet började idag och fortsätter imorgon. I entrén restes och kläddes en grön grann gran med en stjärna gjord av gren av gran! Dekorerad med hjärtan och annat av hemmabakt knäckebröd! Inga levande ljus är tillåtna, så elektriska adventsstakar finns en masse! Och lyser som ni kan se upp både Gunnar Sträng och Mäster Palm! Även om jag inte är sosse så känns det skönt att omges av ikoner av folk som ändå hade ideal och illusioner om en rimligare värld! Om inte annat så som en motvikt till valkampanjens flinande propagandabilder av Jan Björklund och Fredrik Reinfeldt! Det är skrattretande att tänka på uttrycket Det Enda Arbetarpartiet på ett museum som i sitt bibliotek rymmer hela den svenska arbetarrörelsens vagga!

3 kommentarer:

Agneta sa...

Haha, Martin! Mycket utropstecken! Upp på barrikaderna, bara! ;)

Caligula sa...

Jag kämpar på barrikaderna genom att klistra etiketter på små söta marmeladburkar! Betalningen sker enbart i mat! Detta är sant! Och bara tanken på det är förbannat kul! =P

En annan rolig grej i sammanhanget är att Jan Myrdal skriver eexakt som jag: några meningar på raken med utropstecken i ett stycket med punkt-meningar! =P

Caligula sa...

Fast han kan nog redigera när han råkat trycka ner ett par tangenter extra! ;-P