lördag 13 november 2010

Statare von Helvete - finfin fredag!



Idag var jag äntligen nere på Statarmuséet i Torup för introduktion för min praktik! Hur kändes detta då? Tja, hur känns det för en unge som blir tillfrågad om att jobba i en godisbutik?! Rena paradiset för en som är en sucker för arbetarhistoria! Både vad det gäller böcker, tidningar och prylar! En paradisisk arbetsmiljö! (Fast det tyckte kanske inte statarfamiljerna som trängdes och slet i samma lokaler för inte så många decennier sedan...) Personalen var supertrevlig och fika bjöds! Mina huvudsakliga uppgifter blir att transkribera (och genomföra) intervjuer samt att inventera och katalogisera bland prylarna! Perfekt omväxling! För att vara Fis 3 känner jag mig kungligt privilegierad!

Het fläskfilé i grädde och pommes när jag kom hem! Kändes fredagsfestligt! Och det gick snabbt eftersom jag redan förberett ett par dygn innan och låtit filén och grädden dra i vitlöken och chiligeggan riktigt! Hetare än Helvete!

Inte Hank von Helvete då! Som var het som fan på bioduken ikväll!

Tras-Hank går i somliga skor, säg vad beror det på....

....von HELVETE vilken trevlig film att se på bio!

Trodde att det skulle vara fullknökat på premiären, men tvärtom! Björn, Marie, Steve & ja´ var nästan ensamma i salongen! Vi kände oss som kungligheter som fick privilegiet att se filmen före pöbeln! Och ett kungligt sällskap var det! Steve hade fixat plåtar åt oss och Sportiga Marie (som har min sympati och är toppen!) bjöd på kaffe, läsk och en rejäl taskebôll till godispåse!

Musiken gjorde halva filmen! Jag är ytterst lycklig över att ha fått uppleva det på bio! Det kommer inte alls att bli samma sak på DVD! Dock ett givet köp! Rollgestaltningarna är klockrena och filmen deprimerande bra! Jag var på spränggränsen till att lipa vid ett flertal tillfällen! I synnerhet när det ackompanjerades till sånger jag brukar tjuta till i vanliga fall!

Öppnade en bag-in-box rödtjut när jag kom hem! Caramba! Högg in på en ölkorv! Som heter Caramba lustigt nog! Ölkorv till vin?! Yes box! Jag gör precis som jag vill! Ingen ska fan kunna fånga mig!

Och kvällen/natten fortsätter självfallet med medborgare (som aldrig hann bli svensk medborgare) Vreeswijk! Sportiga Marie körde mig hem och jag var hemma i hyfsad fredagskvällstid! Hinner t.o.m. supa ner mig själv nu! SKÅL, MEDBORGARE!!!!

Inga kommentarer: