tisdag 2 november 2010

Reaping Death Halloween Birthday Weekend



Vad har jag att säga om helgen nu då? Inget annat än att det var en riktig höjdare!

Reaping Death Tour på KB innebar tre bra konserter, öl och trevligt sällskap! RAM kunde knappast dölja att de lyssnat på Judas Priest! För mig var det ett förvaltande av hårdrockens mest klassiska era: det tidiga 80-talets heavy metal! "Fast lite mer dödsmetal" sa någon! Måhända! I mina öron var det Judas Priest-wannabes! Fast helt OK! Och man fick sig ett garv när sångaren på klingande göteborgska kallade oss "halvdanskar" och försökte tvinga oss alla att headbanga! Charmigt, Glenn!

Deströyer 666 var anledningen till att jag skaffade biljett och åkte ner! Jag har grämt mig över att jag missade dem på Sweden Rock förra året när de vid 13-snåret (!) kolliderade med Jon Oliva´s Pains magnifika Savatage-kavalkad! Jag hoppades på så mycket som möjligt från australiensarnas (och antikristernas) tio år gamla mästerverk Phoenix rising! Och de rev igång konserten stenhårt med denna plattas inledningslåt: Rise of the predator! Allsångsrefräng, headbanging och preludiet till en rejäl heshet (för min personliga del)! Deströyer 666 kombinerar black metal och thrash metal! De är befriande befriade från töntigt pandasmink och sångaren ser riktigt thrashig ut i sitt långa blonda skägg! I am The War God (även den från älsklingsskivan) var konsertens höjdpunkt! Episk och grym!

Jag var beredd på att spela tuff och dissa Watain! Men de är för proffsiga för det! Slå mig gärna, men jag började uppleva dem som svartmetallens In Flames! Ett band (IF alltså) jag inte alls lyssnar på, men vars scenshower är bedårande! Strax innan Watain gick på frågade Martin från Malmö skämtsamt mig om det var mina kalsonger som luktade! Med det var grisblodet från scenen! Strax började även eldarna brinna! Och nu var det rejält påsminkat och nersölat med blod! Det blev en otrolig visuell effekt! I perfekt samklang med det musikaliska! Watain blir bättre och bättre på skiva, men live är de ändå outstanding! Att man vrålade med som besatt (!) i Sworn to the dark var omöjligt att komma ifrån! Jag missade deras Bathory-hyllning på Sweden Rock (då de jävligt nog kolliderade med W.A.S.P.)! Men nu fick man höra Sacrifice som extranummer! Ännu en sen tröst och trevlig upplevelse!

Det var fredag, och för en gångs skull var KB fullsmockat! Jag träffade som sagt en massa bekanta: Kristianstadskillar kring Portrait, bekanta från festivaler som Wacken och Graspop, en gammal klasskompis....! Det var menat att jag skulle sova över hos Robban i Malmö, men jag hann med sista tåget hem! Lotsad till centralen av hans trevliga väninna! Och jag slapp bli väckt fyra på morgonen (liksom Fenriz i Darkthrone knegar Robban som brevbärare; dock i Danmark och inte i Norge)! En och annan öl blev det; det var som sagt fredag och jag fick pengar samma dag! Jag funderade på att köpa en Deströyer 666-tröja, men den enda snygga fanns bara i S = några öl till i baren!

På lördagen åkte jag ner till Lund och firade Linn på hennes födelsedag! Smaskig hemmagjord smörgåstårta, läskande hemmagjort bål och schwarzwaldtårta som efterrätt! Och öl! Och en tripp till Malmö igen! Denna gången med Linn och Janne som sällskap! Träffade Robban igen i kön till Distortion, men han och hans sällskap gav upp köandet till slut! Det höll vi också på att göra! Jag vet inte hur länge vi stod där, men det var betydligt mer än en timme! Och vi hann inte in före ett vilket skulle innebära halva inträdet! Men, men! De hade öppet till fem! Och vi hade skitkul! T.o.m. i kön var det trevligt ibland när man fick hjärnan uppäten av söta små zombie-tjejer (det var väl inte halloween för inte)! Distortion är ett skitmysigt ställe med en massa olika avdelningar! Man borde sky fenomen som karaoke och dansgolv, men när man väl är där är det riktigt kul! Och stämningen bland folk är verkligen på topp!

Vi kom tillbaka till Lund väldigt sent! En sista öl och en rejäl sovmorgon (eller ja, vi stack ju hem på morgonen)! Slösöndag efteråt med kaffe, oxpytt och bra musik-DVD:er!

Kort sagt: en jävligt kul och trevlig helg! Tack alla! (Inklusive personen jag snodde KB-bilden från!)\m/

3 kommentarer:

Lolla sa...

Satan i gatan vad smörgåstårtan såg god ut! Vegetarisk? Jag vill ha receptet Linn!

Caligula sa...

Min älsklingssmörgåstårta! Tonfisk & makrill i majonnäs som fyllning, men det går nog att plocka bort fisken. Äter du ägg, Lolla? Annars tror jag den är helt vegetarisk. Bostongurkan gör susen! Har länkat till Linn och nämnt att du önskar receptet... ;-)

Lolla sa...

Tack som fan! Ägg äter jag, såklart.