onsdag 10 november 2010

Fattigmans-Martinsafton


Jag är en liten gåsapåg från Skåne,
en skåning som Ni vet är alltid trygg.
Och fast jag är så nära sol och måne,
jag sitter säkert på min gåsarygg


KVACK! Det var ju Mårtensafton idag och jag hade självfallet ingen gås! Fick slänga fram min påse öländska kycklingklubbor jag köpte för en tia kilot på Domus! Kranvatten istället för Skåneakvavit! Svart kaffe istället för svartsoppa!

Och fira att *MARTIN* har namnsdag idag!

Stack till biblan för att skriva ut min Monster Magnet-biljett. Kom hem med:
* Kalle Lind - Proggiga barnböcker -därför blev vi som vi blev
* Mikael Wiehe - Aldrig bli som ni. Sånger och synvinklar
* Thåström - Stå aldrig still. En bok om Joakim Thåström

+ Monster Magnet-biljetten då.
Rena rama julafton! Men har man namnsdag så har man namnsdag!

Unnade mig att mysa himma ikväll istället för att få mjölksyra på yogan! Frossa i god mat, god musik och goda böcker! Har man namnsdag så har man namnsdag!

Gåsa kråsa klinga, såna har jag inga.... men ugnsstekta kycklingklubbor med grillolja, pommes frites, rödvinsås & rödvinbärsgelé! Hällde gås... kyllingen många gånger i sitt eget spad! Fett som fan! Flott är gott! Ett kilo kyckling och ett kilo pommes för en tjuga! Pulversåser får jag gratis från farsans gamla jobb! Gelén kostade en tia den med! Fattigmans-Mårtensafton! Får spara fläskfilén tills imorgon!

Var står alla festbordets rätter och trängs? Var äter man frukost tills man går till sängs?

Blev klar med Långt från landsvägen nyss. Barnamord, självmord, blodskuld.... men domedagen inföll inte vid sekelskiftet som alla trodde! Slutet gott, som i alla sagor av Ville "Gladfisen" Moberg!

Vi flyttar oss söder istället med skånsk feelgood denna Mårtensafton! Med Edvard Persson! Men glöm inte bort varför vi egentligen firar idag! Vi firar inte Mårten! Vi firar MARTIN!

EdvardPersson - Söder om landsvägen



Här ligger Torup stolt och sval, uti bokskogens pelarsal..... Jag ringde till Statarmuséet i Torup idag och lovade att komma ner på fredag! Det blir ett par kilometer landsväg att gå från hållplatsen i Bara! (Fast det är kanske inte så bara, hoho!)

AC! Edvard Persson-texterna är översatta till svenska av hänsyn till min obildade svenska publik! DC!

Inga kommentarer: