söndag 17 oktober 2010

Skit är religion - en pantad blogg



"Det är nästan så att man kan bli lite religiös"

Vem har inte hört någon uttrycka detta? I synnerhet vid åsynen av en solnedgång? Solnedgången över Näsby fält ikväll var verkligen magisk. En värdig avslutning på årets kanske vackraste vecka. En guldkant över sjön. På andra sidan en silvermåne på en purpurfärgad himmel. Gudomligt. Förnuftet säger att det bara är gaser. Lika gudomligt som en fis. Än sen? Känslan säger att det är gudomligt. Den Gudomliga Fisen. Tjusigt! Varför heter min blogg inte så?

Sjön hade sjunkit vid Norra Lingenäset. Jag vandrade ut en bit. På tuvor i ett hav av koläddor. Bajs? Äckligt! I helvete heller! Gudomligt!
Vissa säger att religion är skit. Jag säger att skit är religion!

Jag tog en extra lång runda och fick mer bokskog. Där löven ännu var gröna. Rena djungeln ibland när man gick ner till sjökanterna. Där solen bländade en i det spegelblanka vattnet. Och frost och spröd is ännu låg kvar. Det var paradisiskt. Edens lustgård. Jag satte foten på ett näckrosblad och ville förvandla mig till Tummeliten. Driva långt ut på sjön och bara finnas. Njuta. Jag fortsatte vandra. Ut på stäpper och savanner med torrt gräs och bärbuskar. Jag saknade inget alls. Luften var frisk och klar och dofterna var.... gissa? Gudomliga!

I öronen hade jag Therions Sitra Ahra. Och den har aldrig kommit mer i sin rätt. Musiken passade perfekt för ändamålet. Vacker harmoni och brutalt upptempo. Skiftningar och övergångar i en exakt symbios med min känsla och naturupplevelse. Texter som utgör ett panteon av kanaaneisk, hinduisk och maya-indiansk gudavärld.

Ett panteon passar mig. Jag vill inte ha en Gud. Jag vill ha många gudar. Och gudinnor. Eller bara panteism. Att allting är besjälat. En del av det gudomliga. Att jag är die hard-anhängare av evolutionsteorin och dödsmotståndare till kreationism och skapelseteorier är en annan sak. Jag kan skilja förnuft och känsla.

Låter jag pantad? Visst är jag det! Vad innebär det att panta? Att återvinna! Komma tillbaka i kretsloppet! Naturen återföder sig själv! Och jag med den! Panta mera!