onsdag 13 oktober 2010

Medlidelse


Victor Jara, dina sånger skall eka i gruvornas gångar

Hela Sverige riktar blickarna mot Chile. Säkert fler än som följde Fuglesang i rymden. Mot totalt obekanta gruvarbetare i djupa schakt. Liksom många svenskar följde Kursk-besättningen på Norra ishavets botten. Eller aktivt deltog i skallgången efter Engla i skogen.

Ingen ska försöka intala mig att svenskarna saknar empati. Empatiskt störda människor skulle frossa i verkliga hängningar på nätet. De flesta klarar inte ens av att se Saddam mista livet på detta sätt. Om något just nu kan konkurrera med gruvarbetarna som allmänt samtalsämne så är det tragedin på Flashback. Inte ens de mest avtrubbade "nätet är en sak, IRL en annan"-nördar kan se det som annat än fruktansvärt.

Miljoner svenskar har nog satt in pengar till Radiohjälpen och kunnat kontot i huvudet när de sett offer för naturkatastrofer på TV. Jag vet inte hur många som skyndat sig att bli Fadder när de sett utsatta barn på samma sätt.

Jag vill inte säga att svenskarna är mer empatiska än andra. Jag tror att empatin är universell. Rentav biologiskt betingad.

Jag tror att kanske 1 av 1000 som kallar sig "misantrop" verkligen är det. Jag är övertygad om att nästan alla är hopplösa människoälskare som innerst inne inte vill ge upp hoppet om människan.

Inga kommentarer: