fredag 29 oktober 2010

Ghetto defendant



Gamlegården där jag bor räknas som ett "ghetto". Min historia hit sträcker sig till 1953. Då flyttade morsan hit. Som namnet antyder har det legat en gammal gård innan. Morsan har berättat hur de drev med drängen där. Under miljonprogrammet på 1960-70-talen blev det ett lägenhetsområde. En förort till Kristianstad. ABC = arbete, bostad, centrum. I en klump mitt i skiten trängdes Ica, Konsum, bank, post, frisör och bibliotek. Jag föddes härute. Och flyttade tillbaka till ettan jag fortfarande bor i Anno Domino 1991. Om några månader får jag förhoppningsvis en gratis hyra och middag av allmännyttiga Kristianstadsbyggen.

Idag vågar sig inte kristianstadsbor till Gamlegården. Det är för mycket kriminalitet och skit. Underförstått kopplat till invandrarna. Och det blir en självuppfyllande profetia. Blattarna flyttar hit, svennarna flyttar ifrån. Segregationen segrar. Det uppstår egna subkulturer. "Invandrargäng" bildas. Skottdramor och mordförsök i lägenheter på grund av stulna pitbullterriers. Gamla damer rånas av snorungar som "övar rån". Men de allra allra flesta är hederliga och skötsamma. Rentav gudfruktiga. W´allah.

Innan det blev ett "blatteområde" var det ett "tattarområde". Typ när jag flyttade hit. Det handlade om klass snarare än etnicitet. Men exakt samma fenomen: de lägsta på samhällsstegen. White trash-barnfamiljer. Pensionärer. Missbrukare. Ryktet var samma. Fast kanske inte lika våldsamt.

Jag har själv "tattarblod". Vilket inte är anledningen till att jag flyttade hit. Den var att jag ville flytta hemifrån och slå mig fri. Och här fick man lägenhet på ett år. Till billig hyra. Dessutom är här fint och lummigt. Jag hade och har släkt och vänner här. Nu har jag dessutom jobb och elever här. Elever som frågar mig hur det har förändrats här. Elever med invandrarbakgrund som inte tar mig på orden när jag hävdar att gängbildning och bråkighet hos de lägst stående på samhällsstegen inte handlar om invandring.

Men visst har saker förändrats här. Ett paradigmskifte från "tattare" till "blattar". Jag bor granne med en moské. Med invandrarkiosker med importerat skit till livsmedel. I köpcentret finns varken post eller bank. Men det finns knappt i samhället i övrigt heller. Men frisören består. För en hundring.

I Danmark (ett grannland till Skåne) vill regeringen rensa upp i "ghetton". Inte genom att satsa på välfärd och ekonomiska och sociala betingelser för att folk ska bo på annat sätt. Istället ska anhörighetsinvandring stoppas. Barn med bristfällig danska ska tvingas att gå i dagis. Bulldozers ska visa vägen. Varje idiot kan se att det handlar om att klämma finnar för finare hy istället för att sluta käka chokolaaaade.

Sociala fenomen försöker politikerna förtränga. Det är de där nere som inte duger och kan bjuda till. Så blir det hela polisiärt istället för politiskt. Men det vill inte polisen veta av. Läs Mattias Gardells artikel nedan.

StoppadHäxjakt


DenDanskaSlutgiltigaLösningen


Jag gick genom köpcentret i veckan. En massa folk trängdes. ABF satt där. Småflickor drog publik med dans och folkdräkter. FN-dag. Inget bråk alls. Mycket mysigare än snutbilar (som ändå demoleras) och trygghetsvärdar.

For what's done is done and what's won is won
and what's lost is lost and gone forever
I can only pray for a bright, brand new day
in the town I loved so well

2 kommentarer:

magda sa...

Väl skrivet - av både dig och Mattias! Tack!

Caligula sa...

Tack själv för de värmande orden! Mattias Gardell i våra hjärtan! :-)