torsdag 14 oktober 2010

Fullkornshurtbulle


När jag tidigare idag skrö... råkade nämna på Facebook att jag kände mig energisk och skulle till gymmet kallade Ellinor mig hurtbulle. Och det är jag faktiskt en. Utan att skryta!

Även idag var det helt otroligt härligt väder. Riktigt soligt. Klart och friskt. Vilket såklart ökar energin ytterligare. Jag promenerade raskt till stan och Friskvårdshuset för att hålla tiden jag bestämde med Stefan. I lurarna Therions nya mästerverk Sitra Ahra som börjar sitta riktigt ordentligt nu. Självfallet går jag omkring på trottoarer och gator och sjunger med. Operasång med höga toner. Vill inte veta vad folk tänker....

Stefan föreslog att vi skulle börja med löpbandet. Jag var på. Jag har inte stått på ett slikt band sen allra senast i vintras. Var säker på att få håll inom fem minuter. Men konditionen var förvånansvärt bra. Promenader hjälper kanske ändå? Att vi stod och snackade medan vi sprang underlättade självfallet. Sen blev det lite styrketräning med både maskiner och hantlar. Stavmaskin, motionscykel och stretching som efterrätt.

Efter passet ville Stefan bjuda på nåt att käka på Conditori Fantasi. Vilket man ju inte tackade nej till. Vi tog bägge en kycklingsallad. Med en mörk bulle till med stora frön på. Kändes verkligen som mat för hårt tränande grabbar. Efter en stund kom Anton och joinade oss. Han hade inte tränat. Och han beställde både kladdkaka med vispgrädde och en stor hjärtformad bakelse. En hurtbulle? Njaaa....! Vi diskuterade en massa Cornelis vilket medborgare Stefan är en mästare på!

Efteråt skyndade jag tillbaks till Friskvårdshuset för att basta med Lolla. Vi satt i bubbelpolen och snackade jobb och politik. Alltid kul att göra det med honom. Sen blev det två arombastu för mig. I den första skulle vi gnida in kroppen med isbitar med pepparmyntsolja i. Riktigt fräscht. Efteråt skulle vi frångå en hygienisk regel och hoppa i bassängen. För att känna hur svalkande vattnet känns efter pepparmyntan. Kändes riktigt fräscht och härligt. Den sista arombastun hette Surpris. En riktigt varm och svettig sak. Under denna skulle badvakten dra fräckisar. Om någon kände sig kränkt skulle man ta det med hans chef. Det var en skön upplevelse att känna att man inte är så patetiskt politiskt korrekt att man inte kan råflabba åt "sexistiska" skämt. När jag tog några avslutande längder i bassängen var det candle light swim. Nersläckt elbelysning men levande ljus längs med bassängen. Jag simmade till Scorpions Winds of change. Konstaterade att Klaus Meine t.o.m. visslar på bruten tyska.

Det var kolsvart när jag gick hem. Men klart. Och stjärnklart. Halvmånen lyste så man nästan blev bländad. Brorsan berättade om blötsnö uppe i Umeå. Här är det så underbart väder att det känns bokstavligen magiskt.

Jag hänger med Stefan och tränar imorgon också. Även om jag har träningsvärk. Jag är så illa tvungen eftersom jag glömde mina badbrallor. Och i övermorgon ska Lolla inviga gymmet. Då har jag också lovat att hänga på.

Hurtbulle? Moi? Det kan ni ge er fanken på! Fullkornshurtbulle!!!!!

2 kommentarer:

Stefan Kress sa...

Tack för en trevlig tränings och fika dag ;-) Repris imorgon igen :-) Till dess, ha en superbra afton :-)

Caligula sa...

Det är du som ska ha tack! För trevligt träningssällskap och hurtbullemat! Klart vi följer upp det imorgon! :-P