måndag 4 oktober 2010

Fårtickan ute i backarna står


Så vart man hemma från en familjär helg i Olofström igen. Att bli bjuden på sexårskalas är inte fy skam. Med tårta, glass och lillasyrrans döbakta (d.v.s. riktigt krämiga och goda) tigerkaka. Men ändå kunna trycka i sig stekt ål och potatismos med mor sin och hennes käre make på kvällen. Bli lovad en Iron Maiden-biljett i sommar av rockiga storasyrran. Sitta och filosofera med sin ömma moder halva natten (bl.a. konstatera att Martin Ljung fortfarande lever trots sin ålder, för att dagen efter höra om hans hädangång *real spooky*). Slöa i soffan med ett glas vin, en skål vindruvor och en kelen och gosig svart katt. Det kallar jag själv livskvalitet (trots att man inte rör på sig som Fingal Olsson)!

Men framför allt kommer jag att minnas detta som en svampig helg. Det började med att mor min stekte upp en bit av en gigantisk blomkålssvamp som hon hittat några dar innan. Riktigt köttig och god. Kvällen efter blev det hennes plockade smörsopp. Den var så len och läcker i munnen att jag förstår namnet (jag kom själv att tänka på smörkola). Idag var hon och jag ute ute på trattis-jakt. En verkligt härlig (ibland rentav solig) höstsöndag. I de natursköna skogarna kring Olofström och Halensjön. Det var svårt att se svamparna då de hade samma färger som löven på marken. Med trattisar gick det välan under förhoppningarna. Har ni sett herr Trattkantarell? Själv skulle jag behöva ett förstoringsglas för de få och små vi fann. Vi fick dock påsarna fulla med fårticka och taggsvamp. Nu har jag svamp att steka och äta här hemma. Och rensa och förvälla. Men det spar jag till imorgon!

(Eller idag rättare sagt. Det är måndag idag. Och ny vecka. En måndag och en vecka som kommer att bli grymt jävla grym. Men det återkommer jag till!)

Watching all the flowers grow
Soon you'll be around
Feeling all the magic in the air
Seems the sun is only mine
Never going down
Love is in the wind it's everywhere

Ain't it lookin fine
Open up the wine
Oh, feels good
(RJD)

Inga kommentarer: