måndag 25 oktober 2010

Fars(or), snusk och sagor




Dagen började ju riktigt trevligt med Ozzy-släppet till SRF. Vid lunchtid fräste jag upp lite fårtickor och mumsade i mig till Josef Fares nya Farsan. En kul och mysig liten vardagskomedi i Jalla! Jalla!s och Kopps anda. Man asgarvade. Man fick tårar i ögonen. Man vred sig generat åt andras pinsamheter. En perfekt måndagsfilm!

Solen strålade när jag tittade på film. När jag var klar och skulle promenera till badet var det ett stort svart moln som pissade utanför fönstret. Typiskt. Men vädergudarna älskar mig! Så fort jag gick ut hade regnet bytts mot sånt där riktigt härligt solsken som bara kan komma efter regn!

Det blev jag och Steve på gymmet. Löpband så svetten lackade. Mage. Lår. Hantlar. Sen arombastu och bubbelbad hela kvällen för min del. Jag har aldrig varit på ett spa, men jag känner mig som kommen från ett. Gned in hela huden med grovsalt i olja. Andades in olika dofter där pepparmyntan fick det att kylas i både ögon och testiklar. Trots värmen. Känner mig som en nyfödd! Fast med extremt slät hy!

En varm kaffe sitter inte fel efter badet. Det var kallt att gå hem. Ska strax röra ihop en smarrig kycklinggryta. Och värma upp en läcker vitlöksbaguette. Som ska avnjutas till Giovanni Boccaccios Decamerone.

Jag fick hem en fin bok idag från Böckernas Klubb: Våra mest älskade sagor. Med illustrationer av John Bauer, Einar Norelius, Hans Arnold, Gustaf Tenggren och med både klassiska folksagor och nydanare som Irmelin Sandman Lilius. Sagolikt vackert. Bokstavligen.

De jävlarna skickade även Ian McEwans Hetta. Medlemsboken som jag väl glömt att avboka. Har mailat till dem att jag vill returera den och dra av den från räkningen. Jag är en bildad ung herre. Jag vill inte besudla min bokhylla med anglo-saxiska populärromaner. Jag vill ha italienska snusknoveller från renässansen! Och gamla svenska barnsagor! Sånt somnar man så gott och lyckligt av!

Inga kommentarer: