fredag 22 oktober 2010

En dagdrivares fredagsfunderingar


Folk skulle beskriva mig med ett ord på Facebook. Med samma begynnelsebokstav som namnet på den som skrev. Ibland hade folk två alternativ. Vanja skrev "Vänlig" alt. "Villig". Robban skrev "Revolutionär" alt. "Rövhål". Precis allt värmde. Utom Antons "AOR". Där gick faktiskt gränsen för hur man kan kränka en annan människa!

Kanske var Davids "Dagdrivare" mest träffande. Precis sån jag är. Och vill vara. Inte fast i nåt kugghjul. Även om man såklart alltid är det. Inte minst ett ekonomiskt. I tio år nu (studier och arbetslöshet) har det nog inte gått en månad utan att jag planerat vad jag ska äta dag för dag för att klara mig. Nu har jag fyra kronor till nästa onsdag. Men jag har bunkrat med falukorv och annat så att jag klarar mig. Får tänka på de svältande i Afrika (eller ja, det räcker med nåt grannland)!

Studiedag idag och inget jobb. Och inga studier. Däremot sovmorgon. Och gym. Och promenader. Lugn och nykter kväll med en och annan rolig DVD. Fares Farsan och South Park säsong 3. Och infragrillad chorizo från Scan. Så kan ju oxå en fredag vara!

Hallelujah, brother! Ah, fascisten/moralisten vaknar i en varje lördag man stiger upp utan att vara bakis för ett hårt och disciplinerat gympass! Ingen flottig jävla pizza har orsakat förstoppning i tolvfingertarmen! Arbetslinjen macht Frei! Ja, jag märker att både Björk- och Hägglund har lyckats! Nu fruktar jag bara att även Lill-Jimmie poppar upp... arbete och nykterhet är en fara för demokratin...!

Arbete ja. Björklund ja. Sistnämnde ämnar införa lärarleg. Räcker det inte med mitt fina examensbevis? Ska eleverna stå och kolla leg nu när man vikarierar? "Du kommer inte in, grabben. Stick hem till mamma fort som fan innan rektorn knäcker ryggen på dig. Vi ska ha håltimme!" Björkis vill att obehöriga lärare ska kunna fortbilda sig på arbetsgivarens bekostnad. Detta tycker jag är lovvärt. Varför inte ta hela steget: inför medborgarlön och låt alla som vill fortbilda sig utan att hamna i CSN:s "lyxfälla"! Det skulle vara ett kunskapslyft för hela Svea Rike! Jag vill däremot införa en legitimation för utbildningsministrar. De måste ha varit verksamma inom skolan en längre tid!

Å andra sidan betackar jag mig för Björklund som försvarsminister. Eller krigsminister som det borde heta idag. Vi har ju inte längre ett nationellt försvar. Istället deltar "vi" i anfallskrig i Långtbortistan. Under NATO-flagg. "Våra pojkar" kommer hem som lik. Vilket inga vinner på. Förutom "våra" höga militärer, politiker och krigsprofitörer (se tänkvärda länkar nedan). Björklund gapade om att Sverige skulle hjälpa till att bomba Irak till stenåldern (de ovärderliga kulturskatterna från bronsåldern plundrades som bekant av jänkemilitärer) Anno Domino 2003. Så skedde ej. Fortfarande hade vårt land av mannamod och morske män lite heder kvar i samhällskroppen!

KrigsministernVillTystaKritiken


NATOsKnektar

Inga kommentarer: