fredag 10 september 2010

Pissa gratis - en kulturblogg


Björn Söder från SD intervjuades i Sydnytt igår kväll. I Rapport direkt efter intervjuades en tant i Helsingborg som ska rösta på SD. Samt den högerkristna amerikanske fundamentalistiska prästen som ska bränna Koranen 11 september. Det är riktigt pinsamt när "politiskt inkorrekta" snackar om att vi "inte har nån yttrandefrihet i Sverige"....

Vad hade då Björn Söder på hjärtat? Tja, de pratade om Region Skåne (regionfullmäktige) där Sverigedemokraterna sitter med. Men de stackarna blir ju motarbetade av de andra partierna. Var det då lönt att rösta på dem? Ja, lite hade de fått igenom i denna Davids kamp mot Goliat. De hade slagits för gratis sjukvård för personer upp till 19 år. Samt nattöppet på sjukan. Vilket ju är behjärtansvärt.

På bekostnad av vad? På bekostnad av kultursektorn. Denna "har vi inte råd med i en ekonomisk kris", trots att den enbart utgör 1% av budgeten. Och jag tror jag förstår: vi kan väl inte låta blatteungar från förorten ge utlopp för sina kreativa sidor genom hip-hop och annat hemskt. Då slutar "apajävlarna" kanske kasta sten på brandbilar. Eller låta de unga vänsterextremisterna driva otäcka teatergrupper. För Söder var inte motståndare till kultur i sig. Vi ska värna "det svenska kulturarvet".

Vad är då "det svenska kulturarvet"? Polska på en lövad dansbana? Kåldolmar och krösemos? Verner von Heidenstam och Esias Tegnér? Ultima Thule sjunger Thore Skogman?

Saken är den att de som babblar om "kulturarvet" är alldeles för obildade för sitt eget bästa. Det finns gott om etnologisk litteratur som visar att den svenska kulturen, liksom all annan, hela tiden utvecklats. Och berikats av influenser utifrån. En kultur är något levande. Kultur betyder "odling". Man odlar för att det ska komma något nytt.

Men vi upplever en kulturskymning i dagens Sverige. Detta har inte minst ekonomiska orsaker. Jättarna tillåts äta upp de små. Som Bonniers monopolställning. Men även ett aktivt försök till paradigmskifte från borgerligt håll. Kulturen skall enligt 2009 års kulturutredning inte längre "motverka kommersialismens negativa verkningar". Den ska istället finansieras genom sponsring m.m. Det är marknaden som ska avgöra vad folk vill läsa för böcker eller tidskrifter. Vill Volvo (javisst ja, de finns ju inte längre) sponsra en opera för båtägare så blir ju det hela självfinansierat. Fint va?

En Bok för alla ska däremot väck. Och vägbiblioteken för lastbilschaffisar. Bibliotek på arbetsplatserna. "Läs-för-mig-pappa"-rörelsen. O.s.v. Folkbildningstanken ska utrotas.

Jag läser om statarnas historia just nu. Det är fascinerande att slås av vilken vikt de fackliga ledarna i Lantarbetarförbundets barndom la vid folkbildningen för medlemmarna. Detta var t.o.m. viktigare än att få riktiga kollektivavtal! Det absolut viktigaste var självkänslan och att skapa sig ett eget värde: Jag har tryckts ner sen hedenhös, men jag kan! Och jag vill!

Är det detta borgarna vill? Trycka ner jobbarna och underklassen i skiten igen? Knäcka självkänslan och självförtroendet? Så att de inte kräver en massa rättigheter som de gjorde på 1970-talet? Hålla dem nere som konsumentslavar?

Kasta ut det obildade packet nästa söndag!!!!!!

När jag promenerat in till Kristianstad city brukar jag känna mig pissnödig. Det finns två oaser med gratis toaletter: Stadsbiblioteket och Regionmuseet. Det sistnämnda inrymmer numera också Konsthallen. Här kan man rent slumpmässigt förtrollas av fantastiska utställningar. Och man kan spontanglida in eftersom det är gratis. När jag var i Dublin 1992 tvingade det eviga irländska regnet in mig och min kompis på ett konstmuseum i världsklass. När jag väntade på min kompis i Karlskrona för några år sen gick jag in på fantastiska Marinmuseum. Allt detta har varit gratis. Och allt hade jag missat om det varit avgiftsbelagt. Det första Alliansen gjorde när de tillträdde var att ta bort gratis inträde på museer. Lyckligtvis är det ännu fritt inträde hemma i stan. Men snart kan man väl inte ens pissa gratis.....

EttKulturlyftFörSverige


From the book, the word is spoken
Whispers from forgotten psalms
Gather all around the young ones
They will make us strong
Reach above your dreams of pleasure
Given life to those who died
Look beyond your own horizons
Sail the ship of signs
(RJD)

Inga kommentarer: