lördag 18 september 2010

Ödesbloggen


Klockan är över midnatt. Imorgon är det söndag och ödesvalet avgörs.

För jag tror att det bli ett ödesval. Jag är inte säker på att det blir "fyra år till". Jag är rädd att det kan bli åtta år till. Eller tolv år till. Eller sexton år till.... Att det för första gången i Sveriges demokratiska historia kan bli en borgerlig hegemoni i regeringskansliet. Och ett i grunden annorlunda Sverige. Ett cementerat nyliberalt tvåtredjedelssamhälle med massarbetslöshet, krossad fackförening, skola och sjukvård för rika och verkligt fattiga människor som kyrkans välgörenhetsorganistationer får ta hand om.... Inte på måndag. Inte nästa år. Men snart. Historien går snabbt. Det känner jag själv som växte upp på det glada och "skyddade" 80-talet....

Om nu någon undrar varför jag är så drastisk i mina valbloggar.......


LOOK OUT! the sky is falling down!
LOOK OUT! The world is spinning round and round and round!
LOOK OUT! The sun is going black, black
LOOK OUT! It's never never never coming back, LOOK OUT!
(RJD)

Inga kommentarer: