onsdag 8 september 2010

Försäkringskompisen


Jag har fått allt svårare att stiga upp på dagarna. Jag har nämligen börjat drömma en massa mysiga naturdrömmar där gos med tjejer ingår: ett kvällsbad i en sjö i Sydeuropa, en snöig bergshäll i Norrland med fjällsippor, nu senast ett vattenfall i skogen....

... så blir man väckt av en karl från Försäkringskassan!

Lyckligtvis ville han bara bjuda på kaffe! Min kompis Lolla som jag nyss gick med på Folkuniversitetets trams på Jobb- och utvecklingsgarantin. Och som nyss fick fast jobb på Försäkringskassan i Karlshamn. Ett riktigt kul och glädjande besked. Han kom på den utsökt smarta idén att om man tar en lunchbuffé på Restaurang Peking i Kristianstad så ingår även kaffe. Så jag blev helt oförberett bjuden på en rejäl kinabuffé! Och vi fick lite trevligt och välbehövligt mitt i veckan-snack om livet och politiken!

Min kompis Memme skickade ett SMS ikväll och ville veta hur jag har det. Hon hade tänkt på mig när hon var på högskolan där hon och jag skrev vårt excellenta examensarbete under lärarutbildningen!

Av en ren tillfällighet lyssnar jag på "Jag har vänner" med Wiehe just nu:

"Jag har dem i mitt hjärta, jag har dem i min famn! Dom finns i mina tankar! Dom finns där varje dag! De'e det som ger mig styrka! De'e det som gör mig glad!"

Sött va? Men det är faktiskt så larvigt sött som jag känner inför mina vänner!

Försäkringskassan, ja. Det är trots allt en otrolig trygghet att den finns ändå. Kanske skulle man även börja tala om Försäkringskompisen? Den där riktiga vännen som alltid finns där som en trygghet. Även om man kanske glömmer bort den eller tar den för given. Utan den kan man verkligen snacka om social misär! Hur jävla rik, frisk och "framgångsrik" man än är!

Försäkringskassan, ja. Jag har på sistone blitt mer och mer irriterad över gnället på FK:s handläggare. Att dessa skulle vara "hjärtlösa". Trots att de bara följer sina direktiv. Som om jag skulle hoppa på brevbäraren för att den jäveln kommer med räkningar trots min kassa ekonomi....

När Reinfeld fick kritik för FK:s handlande i Utfrågningen häromdan svarade han undflyende: "Jag kan inte ta ansvar för hur en enskild handläggare agerar". En anställd på FK svarade genom nätet att: "Vi har fått väldigt klara direktiv från regeringen. Skyll inte ifrån dig!"

Alla snackar om att Reinfeldt skulle vara så "regeringsduglig". Trots att han inte bara är hundlik med sin ögontjänande blick. Han agerar dessutom som en fähund som arrogant skyller ifrån sig på andra. Fredrik är inte min kompis. Allra minst min Försäkringskompis!


We are magic in the night
We are shadow, we are light
We are forever you and I
We're stars
We're stars
(RJD)

Inga kommentarer: