tisdag 10 augusti 2010

Vari jag skriver som en hopplös kråka


Jag satt häromdagen och peta min näsa, en dag som så många förrut.... då råka det komma en kråka....

Jag satt och larvade mig när jag hade fest med mina systrar häromhelgen. Det var inte populärt! Att häda en så fin sång!

Japp, det var tramsigt. Och jag är tramsig. Och det var inte illa ment. Flickan och kråkan är en otroligt fin sång med ett stort allvar. Jag känner mig själv allt för ofta som en springande flicka med taniga ben. Vars hopp är en skadskjuten kråka....

Det känns hopplöst inför valet. Det känns som att det kommer att bli fyra år till med R.R.R. = Rövarregeringen Reinfeld. Och att fascismens rackor i Sverigedemokraterna kommer in i riksdan.

Nu är det inte bara jag som förstört låten. Nämnda sverigedemokrater framförde den på ett sommarmöte i Sölvesborg i helgen: "vårt land är en skadskjuten kråka......vi vet att det är vi som har svar".

Jag kan förstå att Mikael Wiehe blir jävligt förbannad. Och försöker sätta dit dem rättsligt.

Annars är det intressant det där med att "erövra ordet". På Wiehes senaste skiva Ta det tillbaka! är titelspåret en direkt kampsång för att störta R.R.R. Han sjunger:

Dom tog ifrån oss vår stolthet och det land som var vårt
och nu ska vi ta det tillbaks


Visst får man vibbar av de "nationella"? Men han har ju så rätt: det är vårt land vi ska ta tillbaka! De som tog det ifrån oss var knappast blattarna i förorterna. Tjejerna på stadsbussen med sjal och barnvagn. Det var dom där jävla nyliberalerna!

Jag ser verkligen fram emot att se Wiehe på hemmaplan i Malmö Folkets Park på söndag kl. 17.30! Kom till Valfestivalen och ge oss hoppet tillbaka om en röd-grön valseger!

Det måste till ett alternativ till det nyliberala paradigm som styr dagens svenska politik. Som sätter fingret på problemens kärna. Annars blir det ju att det letas syndabockar. Och vilka är bekvämast att skuldbelägga om inte de som har svårast att försvara sig? Invandrare, sjuka, arbetslösa.... dessa fick klä skott förra valet. Och lär göra det även denna gången. "Liberalerna" kör på danskt manér med populistiska utspel om att "ställa krav". För att hålla sig själv väl med Kamrat 4%. "Skygglapparna" måste bort och Sverigedemokraternas motståndare slipa både sina knivar och sina argument. Som Martin Ezpelata skriver i Aftonbladet:

I integrationsdebatten är tala silver och tiga är kattguld.
Frågan är inte om man ska debattera eller inte, utan vad man ska debattera.
Vem som ska få sätta agendan.
Just nu leder Sverigedemokraterna integrationsdebatten. Den förs på deras villkor.
En ointresserad majoritet har låtit en främlingsfientlig, men engagerad minoritet sätta agendan.
Att vända på det, kräver engagemang och övertygelse – något som SD-motståndarna ännu saknar.


Det är dax att vända på det! Det är dax att ta det tillbaka! Låt aldrig hoppet dö!

All is lost
Hope is dead
Feed my mind
Fill my head
(RJD)

MartinEzpelata



WieheExpressen


WieheAftonbladet

Inga kommentarer: