fredag 20 augusti 2010

Science Fantasy - en godnattblogg från trollskogen



Äntligen har valstugorna kommit upp utanför Domus i Kristianstad city. Obemannade än så länge, men det vänder väl. Idag är det mindre än en månad till valet. Jag börjar nästan få panik nu. Det enda man ser just nu på "trianglarna" är gigantiska bilder på Folkpartiets ledare: Jan Björklund, Nyamko Sabuni, hon den där Europa-tjejen... och gamla troll (ej åldersrasistiskt menat!) som Marit Paulsen... Känslan är orwellsk... 1984.... Storebror ser dig.... De politiska slagorden på språktestat rent nyspråk (tvärtom-språk, för den som inte läser science fiction).... Som i ett totalitärt samhälle. Vilket ju är just vad Orwell skildrade i science fiction (1984) och djurfabel (Animal farm)....

I stadsbussarna har Moderaterna haft sin propaganda hur många veckor som helst. "Det enda arbetarpartiet"; jo, Stalin (eller dennes omskrivning grisen Napoleon i Animal farm) kunde inte sagt det bättre i sin ödmjukhet.... Och vilka här på "invandrarghettot" Gamlegården skulle använda sig av RUT? Det känns verkligen science fiction....

Jag jublade förresten när jag såg Lena Sundströms sevärda dokumentär "Dom kallas rasister" på fyran igår. En gubbe inne i stan fick frågan var i Kristianstad han trodde att det var farligast att vistas. "GAMLEGÅRDEN!!!" svarade han med emfas. Fast det var inte Gamleghettot som var farligast. Farligast, i hela Skåne, var gatorna inne i city! Lena Sundström åkte 1:ans buss där det skulle finnas en massa invandrare. Gamlegården-bussen! Dock åt fel håll... men inte mer RUT för det....

Alliansen dominerar valkampanjen nästan totalt. Och har mest pengar att smälla på den. Kanske inte sådär jättedemokratiskt. Fast väldigt science fiction....

Men det är en härlig tid just nu! Idag stekte solen mellan regnstänken! Hade jag haft råd skulle jag åkt till havet och badat! Och man kan gå och mumsa björnbär! Eva Franchell skriver i Aftonbladets ledare appropå badjävlar:

Sommargästerna äger visserligen sina stugor, men de tror att de har köpt hela naturen, stranden, ängarna och havet. De fäller ner bommar och sätter upp skyltar som förbjuder folk att bada vid deras strand.

Hon hänvisar till allemansrätten som: är inskriven i en av Sveriges fyra grundlagar (2 kap. 18 § Regeringsformen). Det är rätt! En oanständig bom framför sjön (brukar själv råka ut för såna): planka nu!

Hon avslutar med:

Det är skördetid, nu finns det närproducerad mat man mår bra av. Skippa de svarta plastlådorna till de äldre och bjud på äpplen, morötter eller varför inte – kantareller.

Det är rätt! För bara en liten stund sen åt jag upp de sista kantarellerna, både trattisar och "riktiga", som min ömma moder plockade förra säsongen. Dax för nya nu tycker jag!

Nu ska jag lägga mig! Med J.R.R. Tolkiens Hurins barn. Förra veckan blev det hans Sagor från en farofylld värld. Eller ska jag fortsätta i Demonernas fjäll, del 41 i Margit Sandemos Sagan om Isfolket?

Verklighetsflykt? Sure! Vem behöver inte det? Och varför skulle alver och demoner vara mer verklighetsfrämmande än RUT på Gamlegården? Alliansens valkampanj skulle kunna heta Bland tomtar och troll.

Och som Leif Holmstrand skriver i samma, ofta verklighetsflyende, Aftonblad:

Slutligen, kritiken av det världsfrånvända: man måste inte begränsa sig till realistisk verklighetsåtergivning för att diskutera eller häckla, för att som kulturarbetare agera politiskt­ – om nu det alltid är målet. Realism är en metod bland flera att producera fiktion, att hävda annat vore verklighetsfrämmande. Vi har inget att vinna på renlärighet.

Precis! Exakt! Just det! Sov nu gott och dröm inte mardrömmar om Sauron eller Tengel den onde! Eller Marit Paulsen!

EttAnständigtLand



ZombierHarEnPolitiskSprängkraft



Someone said that you are fantasy
But in the darkness
Behind your smile
You scream
Scream
(RJD)

2 kommentarer:

broder Daniel sa...

De gjorde en liknande undersökning här i Umeå för något år sedan. Självklart skulle invandrartäta (Östra) Ersboda eller möjligtvis Umedalen vara farligaste stadsdelen men whoahaha! Icket! Den farligaste stadsdelen, om jag inte missminner mig, var medelklass-stadsdelen Haga.

Caligula sa...

Haga? Där ska ju bara finnas vingade fjärilar! Och Albert & Herbert! Orättvist! ;-)

Men för en gangsta kan livet va hårt....