söndag 15 augusti 2010

Paradise Lost (Anti-Reinfeld)




"Sverige ska bli ett skatteparadis för låginkomsttagare!"

JUBEL! APPLÅDER!

På följdfrågan om det även gäller arbetslösa blir, som väntat, svaret ett rungande: "Självfallet inte!" Följt av en blå-brun spya om: "bidrag" och "röd-gröna bla bla bla".

Jag fick mitt slutliga skattebesked igår: Skatt att betala 8318. Förfallodag 12 november 2010.

Men jag har aldrig förväntat mig något Paradis under Fredrik Reinfelds regering. Jag vet inte hur mycket jag kommer att få ut i månaden fram till 12 november. Mellan 7-11.000 tror jag. Dessutom vill ju även CSN ha sin del av kakan.

Men var inte orolig, Fredrik. Jag ska nog se till att betala. På något sätt. Mer än gärna via arbete om lyckan står mig bi. Jag är en hederlig liten man.

Fredrik fick många applåder idag. Och skratt. Han körde rentav en ordentligt inövad stand up-show. Inte riktigt min humor. Min humor var mer när han försökte vara allvarlig och höjde rösten och gestikulerade på ett sätt som tillsammans med den blanka skallen direkt påminde om Il Duce. Kanske Fredrik rent av är en Rein(feld)karnation av Benito?

Osakligt skrivet av mig? Ja, jag är lite jävla osaklig ibland! Jag fattar inte hur Svensken kan vara så förbannat mellanmjölksmesig att likhetstecken inte sätts mellan politiska och personliga fiender. Politiska beslut slår mot en själv. Inte slumpmässigt. Men jävligt medvetet.

Det handlar inte om att rösta på ett bidrag i Melodifestivalen. Där Svensken dessutom satt i system att lägga sin röst på de som tros ha störst chans att lyckas i Eurovision Song Contest. Tydligen är det därför många ämnar rösta på Fredrik, trots att de "räknar sig som vänster". "Mona Sahlin skulle aldrig kunna representera Sverige på samma sätt." Men det kan tydligen ens politiska motståndare. Eller blodsugaren Bildt...

"Reinfeld lyckas vara ironisk", tycker Aftonbladet. Jag är inte det minsta ironisk nu. Min mun är inte formad för skratt för tillfället. Om detta är Paradiset är jag Lucifer som skjuter på det med kanoner. Milton, snarare än mild ton.

StandUpComedy?


Skatteparadis?


SexMiljonerEnMyt?


DenArroganteStatsministern


We all choose pain if pleasure is ordinary
Then we beg for more and more and more
Oh lock me up in an institution and throw away the key
Then I'm free the prisoner of paradise
(RJD)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Reinfeld och hans Moderater är långt ifrån perfekta men de är iaf bättre alla dagar i veckan än en partiledare och ett parti som utgår från devisen att mer bidrag till alla och sänk ner landet i ännu fler miljarders stadsskuld är den rätta vägen.

Caligula sa...

Ett sånt parti vill inte jag heller ha. Jag vill ha riktiga jobb åt alla. Bidragen till bankerna och kungahuset borde bort direkt. Jag vill ha en regering som inte ruinerar staten och välfärden genom ett "skatteparadis". Ett riktigt skatteparadis borde väl vara en ordentlig välfärd med målet att tillgodose människors behov av skola, osorg, vård, arbete, kultur etc.? Jag tror inte att ett maktskifte förändrar så mycket. Men jag smäller getingar före flugor om jag blir attackerad! :-)

Caligula sa...

Ett skattefinansierat paradis m.a.o.

Kalmardamen sa...

Instämmer med dig, Caligula!

Bra inlägg och ett mycket bra svar på den anonyme kommentaren.

Jobben är framtidens viktigaste fråga!

Caligula sa...

Tack, Kalmardamen! :-D

Håller med om att jobben är framtidens viktigaste fråga! Tillsammans med välfärd, miljö, jämställdhet och annat som är andra sidor av samma mynt! Om nu mynt har fler än en sida! :-)