måndag 30 augusti 2010

En bidragslyftares drömmar


Inatt drömde jag att jag började jobba på Volvo i Olofström igen. Jag ville inte släppa min lärarbana, men tyckte som långtidsarbetslös att detta åtminstone var ett jobb. Jag hann dock aldrig börja ställa mig vid produktionen och ta i för chef och aktieägare. Det blev bara en massa passerade fikarum med godsaker jag aldrig sett maken till. Jag träffade en tjej på verkstaden som jag stod och pussades med på arbetstid när jag vaknade av telefonen....

Det var faktiskt jobb samtalet handlade om. En heldag på fredag på mitt gamla jobb på Framtidsgymnasiet. Och ännu mer framöver. Jag blev såklart överlycklig!

Men så kom jag att tänka på att jag ju är bunden till en praktik inom Jobb och utvecklingsgarantins ökända Fas 3. Tänk om jag inte får ta "riktigt" jobb vid sidan om? Att man är bundet till ett slavkontrakt? Trots att mina handledare på min praktik (Statarmuseet m.fl.) är bästa tänkbara?

Jag åkte in till Arbetsförmedlingen och fick det lugnande beskedet att "jobb alltid kommer i första hand". Pust! Nu kan jag äntligen börja jobba lite med lön igen!

Man känner sig utsatt i mitt läge. Och det är kanske inte konstigt att man drömmer som man gör. Nyss såg jag Centerns "reklamfilm" Framtidsdrömmar. Vilken kändes som ett knytnävsslag i magen. Frågan är om inte Centerns hets mot arbetslösa är i klass med Sverigedemokraternas hets mot muslimska kvinnor i sin lika usla "reklamfilm"?

"Är det a-kassa eller arbete, nya jobb i nya företag eller vänsterpartiernas bidragssamhälle som de drömmer om?"

Jag skulle fan i mig kunna tutta på om Maud Olofsson blev bränd på bål som häxa! Fast det är ju bara en dröm....

HäxjaktPåArbetslösa




Whenever you dream
You're holding the key
It opens the door
To let you be free
(RJD)

Inga kommentarer: