onsdag 21 juli 2010

Har du sitt Malmö...

Idag blev det en tripp ner till Malmö. Eller en eftermiddag och en kväll rättare sagt. Solen stekte som vanligt (bara älskar denna sommaren!) och det var inte fel alls att hoppa i böljorna i Västra Hamnen. Jag var beredd på lite svalka, men vattnet kändes som 23-24 grader. Medelhavsmässigt. Vilket hela det området känns som med sina båthamnar, uteserveringar och lyxiga nybyggda bostäder. Malmös fasad utåt mot kontinenten. Men säkerligen inte billigt att bebo.

Jag och Rikard åkte ner från Kristianstad. Jacob mötte upp och gav oss en kejserlig sightseeing i Malmö. Inte minst kulinarisk med tanke på alla tips på mer eller mindre prisvärda matställen. Ett besök på Myrorna gjorde mig rejält sugen på att fynda på bokantikvariat. Just nu är jag dock pank...

Vi åt falafel på Möllan och italiensk (delikat!) glass i Västra Hamnen. Gled som en hal (tv)ål mellan kulturgränserna. Jag tror inte de har kackerlackor i Turning Torso som man hör om från Rosengård. Jag lär återkomma till Västra Hamnen i sommar. Både för att bada och äta sorbetglass. Än så länge skjuter de inte slashasar. Som de säkert gör i Limhamn, stans eget lilla Gated Community. Meeeen.....

....kanske ett besök på Möllevångsfestivalen på fredag? "En festival av folket för folket" låter ju inte fel! Föreläsningar om yoga och tantra på eftermiddan och konserter med Dalaplan och Kristian Svensson på kvällen? Ja för fan!

I know a poor man, a rich man
I know I can talk to a king
But nobody here is gonna tell me
I can't find out one thing
(RJD)

Inga kommentarer: