måndag 19 juli 2010

Arbetsläger i Hästveda



"Det var ett arbetsfält av måttligaste graden
Jag kunde hundra sätt att vila mig på spaden"
(Edvard Persson - Flatenvisan)


Arbetsskygge Martin fick spaden i näven i Hästveda i helgen! Och slet så att svetten lackade!

Fast svetten lackade mest av solen! På fredagskvällen blev det dock en "ledig" sommarkväll vid Luhrsjön. Jag och Linn satt ute och grillade fläskkarré som vi avnjöt med pommes, bernaise, BBQ-sås och en massa kryddor. Mörkt var det så man stundom fick lysa på tallriken med ficklampan. Vi delade på ett kallt sexpack folköl till detta. Norrlands Guld, trots att vi kommit "hem" från Norrland till Göinge! Men först ett svalkande, eller snarare badkarsvarmt, dopp i sjön!

På lördagen var det dock hårt kroppsarbete som gällde! Anläggningsarbete och byggarbete i ett! Ett trägolv skulle läggas i husvagnens förtält. Detta krävde att förtältet fick tömmas och frigolitgolvet avlägsnas. Sen gällde det att lägga grus och jämna till marken. Spadar, kratta och vattenpass åkte fram. Och liveskivor med Accept och Halford! Ett stampat grusgolv fick mig att inse att det funkar att steppa till äkta heavy metal! \m/

Men golvet blev jämt och bra efter några timmar! Slitet gav snarare adrenalinkickar än leda! Badet därefter blev extra skönt! Efteråt gick vi upp i skogen till en klippa som stupar ner mot sjön och ger en härlig utsikt. Vi samlade ihop vad som kändes som en halv skog med fallna träd och pinnar och började på en lägereld. Det var en väldigt trögstartad brasa eftersom det ösregnat under morgonens åskväder. Men när det väl tog sig brann det som om fan själv och tusen kraftverk forit i brasan. Brisen från sjön hjälpte till. Burning, burning, burning just like fire!\m/

En häftigt och härligt flammande eld, en ljummen och skön fläktande vind, vågorna som skvalpade under en där man satt på den mjuka jorden.... samtliga element fanns där! Allt blev sådär mysigt meditativt, samtidigt som kroppen vilade ut! Vi drack 3-4 starköl var och grillade korv. Efter sex timmars intensivt eldande var det så mycket aska i eldstaden att glöderna skylde sig. Och det blev inte mycket till grillyta på de smala små korvarna. Så lär av detta: grilla när glödbädden är ganska "färsk"! När vi gick hem vid tiden för soluppgången var det varmare i sjön än i luften och ångan steg. Såg riktigt häftigt ut och förde tankarna till kokande källor på Island!

Även söndagen kom att innehålla kroppsarbete. Detta i form av gräsklippning. Jag tittade på i mitt anletes svett, haha (men hjälpte till lite i slänterna)! Pixplant med familj kom på oväntat badbesök och vi grillade korv och kött nere vid stranden. Fika vid husvagnen efteråt. Trevligt värre! Det blev sen middag som vi fixade till nere i campingköket: Linns underbara ugnsbakade falukorv med sagolik löksås! Potatismos till detta. Det blev rejäla portioner över till oss bägge och jag mumsade i mig en smarrig lunch när jag kom hem till Kristianstad i middags.

Jag tror att det finns människor som tvingats till värre arbetsläger än detta! Detta var faktiskt ytterst frivilligt från min sida! Ännu en solig och underbar sommar-weekend vid Luhrsjön! Där man verkligen kan andas! Och bada!

In the heat and rain
With whips and chains
To see him fly
So many die
We built a tower of stone
With out flesh and bone
To see him fly
But why, it don't rain
(RJD)

4 kommentarer:

Linn sa...

Jo var riktigt mysigt, och bra blev det. Vill tilllägga att jag hällt vatten över mig på bilden. Det lovade du ju att påtala!!! hahaha Ser ganska svettäckligt ut annars jue ;) Vedema hall nästa!!

Caligula sa...

Visst ja, fusksvett, haha! Men LITE arbetade vi ändå! ;-D

Vadema hall ska bli spännade! =P

magda sa...

Vilken njutbar helg! :)

Caligula sa...

Hårt arbete är en njutning! ;-D

Häng med till Hästveda nån gång, Magda! :-)

"Mest hela dagen bada vi i Flatens vatten
För detta fick vi två och trettiofem i kvarten"
(Edvard Persson - Flatenvisan)