söndag 6 juni 2010

Nationaldag?

Juni! Hemma från grillfest! Soluppgång på blå himmel över daggvåta gröna ängar! Lyssnar på Cornelis sjungande Bellman och dricker Norrlands Guld Export! Tydligen svensk nationaldag idag? Inget för ursvenska rågblonda lintottar som mig! Jag skulle mer än gärna byta den amerikanska konstitutionen mot den svenska!

Men jag vill inte flytta från detta fantastiska land! Här har jag vuxit upp! Här är jag fostrad! Här förstår jag språket (vilket knappast är ett världsspråk) och dess nyanser! Jag är mer kåt på kollektivavtal än på älgbajs! Landet som var först med att förbjuda barnaga! Landet där t.o.m. moderater som patrasket som nu styr tvingas låta mer vänster än Labour i Storbritannien! Landet som börjar med slätter och slutar med fjäll! Däremellan allt som skiljer en skåning som mig (Skåneland var Öst-Danmark under största delen av "vår" historia) från något så exotiskt som tvåspråkiga skyltar, fjällsippor, hjortron, urbefolkning och lämmlar!

Ner med Kronan, Kyrkan och Penningpåsen!

Nä, nu får Den Flygande Holländaren sjunga Evert Taube!

NP: Evert Taube - Vals i Valparaiso

In the land of the lost horizon
Where the queen lies dark and cold
When the stars won't shine, then the story's told
(RJD)

1 kommentar:

tesay sa...

find more info Ysl replica bags official site best replica designer visit this web-site dolabuy.su