tisdag 1 juni 2010

Med ett schysst järnrör slår man världens femte starkaste krigsmakt med häpnad

Socker-Conny sade: "Med ett schysst järnrör slår man världen med häpnad". Med tanke på de israeliska statsterroristernas argument för sjörövaranfallet och massakern på Ship to Gaza känns uttrycket som en bitter ironi.

Jag gläds över att våra svenska hjältar är oskadda. För det handlar verkligen om hjältar. De visste vad det handlade om. Att texten i Björn Afzelius "Under Sions kalla stjärna" bygger på en verklig händelse. Liknande denna nu.

Så, i gryningen, kom beskedet, vi alla visste skulle komma, om att fartyget hade sprängts i Larnaca.
Så jag reste från Athen med dödens trötthet i mitt hjärta. Och på kvällen såg jag nyheterna från Jerusalem.

Och under Sions kalla stjärna såg jag småflickor som fallit,
med blodrosor på blusarna där kulorna trängt in.
Under Sions kalla stjärna såg jag samma blanka terror
som jag minns den från Warszawa och Berlin.

MankellRiskerarLivetFörPalestinierna



Vissa av våra hjältar sitter utan brottsmisstanke fängslade i israeliskt fängelse. Bl.a. Henry Ascher, barnläkare i Göteborg och starkt engagerad medlem i Judar för Israel-palestinsk fred. Jag bodde över hos Henry ett par gånger på 90-talet och mötte en av de mest hjärtliga personer jag träffat.

Hjältar!


Mindre heroiska är som väntat Fredrik Reinfeld och Carl Bildt. De inbillar sig säkert att de ska framstå som storsinta när de "vågar kritisera" Israel i samma läge som de håller svenska medborgare som illegal gisslan. "Vi kräver en utredning...." Piss off! Det som ska krävas är en omedelbar brytning med Israel! På alla plan! Som Åsa Linderborg skriver: Skicka dem till Haag!

SkickaDemTillHaag!



And all the heroes sailed away
(Fritt efter RJD)

Inga kommentarer: