tisdag 22 juni 2010

Känn ingen sorg för mej, goa gubbar!

Så är man hemma i Skåneland igen. Resan hem var lika solig som den upp. Jag passade på att läsa i "Muntlig historia" när jag åkte ner. Har saknat akademiska studier. Och känner mig jävligt sugen på att omsätta det i praktik!

Jag hade fått en ny kyl och frys när jag kom hem. Vilket ju inte är helt fel. Frysen är dubbelt så stor som förra vilket är tacksamt. Dock är skafferiskåpet ovanför bortrivet. Alla Blå Band-såser och Varma Koppen hade de slängt under köksbordet. Och köket och hallen är fulla av träflisor och skruvar. Undrar om hantverkare är likadana hos sina mammor?

Jag behövde mat i kylen, det ingick inte. Köpte några paket Scans Boerwors på Netto. Kryddkorvarnas motsvarighet till vuzuela! Grillade upp ett paket i infragrillen och rörde ihop pulvermos. Vispade i lite curry så det blev gult och fräsigt. Gött mos!

Var trött och vilade middag sen. Lyssnade på Victor Hugos "Samhällets olycksbarn" som talbok. Trivsam bok med hög Askungen-faktor, har bara sett "Les Miserables" (vilket inte är så bara med den musiken) innan. Och Hugos grav i Paris (lyckligtvis mer fredad än Jim Morrisons).

Nu lyssnar jag på Ozzy Osbournes nya "Scream". Hade inga höga förhoppningar och den låter ungefär som jag trodde. Men Ozzy är alltid Ozzy. Och ett par ljusglimtar finns det. Eller "mörkerglimtar" snarare.

Ljus ja... årets längsta dag är över. Var och handlade margarin på Kvantum ikväll. Det hade nyss regnat och himlen var sagolikt vacker. Regnbåge. Rött skimmer och fantastiska färger. Fågelkvitter och härlig ljummen luft. Trots att klockan passerat 22. Så skulle det alltid vara. Men men, man skulle väl tröttna även på det i längden...

Nu är jag hemma från Sveriges Framstjärt i alla fall! Mot nya djärva mål! Man saknar exotiska inslag som spårvagnar och folk som heter Glenn och pratar roligt! Dock: borta bra men hemma bäst! Eller var det pest? Tar farväl av Göteborg med denna glada dragspelsvisa av och med mäster Meduza! Känn ingen sorg för mej, goa gubbar! Väst är inte alltid bäst! Tack för denna utdragna sommarweekend!

Den R*nkandeSpårvagnschauffören



On a small world, west of wonder
Somewhere, nowhere all
There's a rainbow that will shimmer
When the summer falls
(RJD)

Inga kommentarer: