onsdag 21 april 2010

Friluftsdag = Siesta!?


Om en dryg månad börjar Festivalsommaren 2010 med Siesta! i Hässleholm! Förra året var campingen otroligt tråkig: en refug ute vid ett industriområde. Klaustrofobiskt. Och till 99% bebott av gymnasieungar. Vårt lilla gäng var mellan 34 och 40 år. Andra på campingen frågade: "Vad gör ni här?"

Nu har jag förklaringen till denna åldersapartheid! Och värre ska det bli:

"Den 27 maj börjar Siesta. Precis som förra året får gymnasieungdomarna i Hässleholm ledigt för att kunna gå på festival och i år hänger även Kristianstad på och inrättar en friluftsdag för att undvika skolkande elever. Är det festival – så är det."

Nu röjs en ny camping upp som är betydligt större. Den ska bli "Sveriges bästa" och ta emot 12.000 campare. Dessutom ska fyra ridande poliser patrullera. För att kolla så ungarna inte smiter till skolan? Bra sätt att förebygga skolk! Lär, Jan Björklund! Ridande poliser lär du ju gilla!

I år vet jag i alla fall vad jag ska svara på frågan "Vad gör du här?" - "Jag har FRILUFTSDAG, sucker!" Kan jag inte få lön för det också som friluftsvikarie? Och få billigare screwdriver som "pedagogisk lunch"?

Det blir en riktig höjdare och jag längtar redan! Biljetter med camping inhandlas nästa vecka! Och då får det fan ha slutat snöa! Det jag fruktar mest är dock den oundvikliga krocken Khoma - Thåström på torsdagen... *snyft*

Friluftsdag



NP: Skid Row - Youth gone wild

2 kommentarer:

Stefan Kress sa...

Väntar på din Wiehe-blogg ;-)

Caligula sa...

Jag väntar på Wiehe till Siesta!! Är dock inte säker på att han kommer dit.... hit kommer han däremot! Very soon! ;-)