söndag 11 april 2010

Förrförra Hell Yeah!n - Saxon




Denna Hell Yeah!n har det inte hänt nåt direkt att blogga om. Så jag skriver lite om förra och förrförra då det hände lite mer. Börjar med förrförra!

Förrförra Hell Yeah!n gjorde skäl för namnet! Idel öl och rock i Lund och Malmö! Och vad gjorde Martin Lund i Malmö-Lund? Öl och rock skrev jag ju! ;-p

Själva orsaken till att jag for ner var att Saxon spelade på Mejeriet i Lund på fredan. Jag hade fått pengar samma dag, inte bara från Förskingringskassan utan även lön för sju timmars riktigt arbete. Detta firade jag först med en bakad potatis och en starköl på Trendie i Kristianstad. Sen blev det ett gäng öl på bolaget, jag köpte även en flaska Bacardi i present till Linn för att jag för en gångs skull själv ville bjuda på nåt oväntat.

Vi började med lite förfest hos Linn. Det blev extra kul eftersom vår gemensamma kompis Daniel ville följa med. Han hade köpt såna där öl av märket Saxon, som dessutom liksom bandet har en örn som logga. Vi käkade stekt kyckling innan vi började förfesta, vilket inte satt dumt alls. Förfesten var på tre personer, men desto trevligare. Mycket musik och kul snack. Vi hade så pass kul att tiden rusade på och vi lyckades missa första låten med Saxon.

Detta var inte hela världen. Det var 13:e gången jag såg Saxon, så lite otur har man råd med. "Batallions of steel" kan jag uppriktigt både ha och missa. Men coola röjarlåtar som "Strong arm of the law", "Witchfinder general", "To hell and back again", "Metalhead" och "Heavy metal thunder" slapp man missa. Eller flumballader som "The eagle has landed" och "Broken heroes". Eller självklarheter som "Princess of the night", "747 (Strangers in the night)", "Crusader" och avslutande heavy metal-nationaldängan "Denim and leather".

Efteråt for jag och Linn till Malmö och letade efter schyssta rockställen. Hon pinglade upp DJ AOR som avbröt plattvändandet på Etage på Stortorget och kom ner och hämtade in oss fritt (vi hade la Saxon-biljett som berättigade oss till detta). Där spelades det bra musik där vi hängde i baren. Ett par bredvid oss bjöd oss på en massa gratisöl trots att vi inte kände dem. Eftersom Linn inte var ölsugen blev det desto mer till mig som var det....!

På lördan ville jag och Linn testa på utelivet i Lund. Vi gick till stans enda "rockställe" vid Mårtenstorget. Det började med att vi fick visa leg, vilket var lustigt då bägge var minst dubbelt så gamla som 18. Jag hade körkort till rullator sa vakten, kul, haha. Vi gick ner för trappan där det var mer "nattklubbaktigt" (dock minimalt till ytan) än de "normala" pub/restaurangborden där uppe. På detta ställe vimlade det av pöbel, pack och patrask. Studentikosa bråkstakar i flanellskjortor och bimbobrudar som dansade "porrigt" mot stänger och på bardisken. Frågan är hur många som tagit "innedroger"? Glas krossades, vakter kastade ut folk... Jag var hela tiden beredd på att krossa glas i skallen eller med näven krossa pungen på unga äckel som höll på att bråka och störa sig...

Vad vill då denna bloggen lära? Jo, att i Malmö finns rockplejs som Bodoni och Distortion med idel härliga människor. Vanliga äkta rocktjejer och killar som är ute efter att träffa likasinnade och ha kul. I Lund är det en massa studenter till medelklasslödder som bara är ute efter att bråka och sabba. Och Saxon är odödlig legendarisk klassisk working class-heavy metal när den är som bäst!

Inga kommentarer: