onsdag 7 april 2010

Blommor och bin












Blåsippan ute i backarna står
Niger och säger: ”Nu är det vår!”


Ja nu är det ingen tvekan: Det är vår! Åtminstone på mitt smultronställe (eller snarare björnbärställe) och kungarike: Norra Lingenäset på Näsby fält! Jag bockar och niger!

Ni ser biet på översta bilden, va? Natur-porr! Annars var det ganska sparsmakad fauna i rörelse. Fågelkvitter. Gladorna gled omkring på den klarblå himlen, kråkorna trampade fram på den grönskande marken. Som ni kan se på de understa bilderna. Slöa av solen kändes det som. Och vem blir inte det? Såna här soldagar dyker det även upp människor. En art man sällan ser här annars, om de inte rastar sig själva eller sina hundar. Solen skimrade vackert i den böljande klarblå sjön. Senast jag visade bilder härifrån var det vitt av snö och is. Nu är det hallonsaftens och hammarskaftens tid: nu är det VÅR!!!!!!

När jag kom upp på den "höga" backen i skogsdungen med utsikt över sjö och fält sken solen på mig nästan rakt ovanifrån. Precis exakt då sjöng Burzum i lurarna: "Solen har fått sin makt tilbake. Sommeren har kommet."

Sommaren kanske dröjer nån månad ändå! Med rätta! Nu är vargavinten slut och Våren här!

Inga kommentarer: