torsdag 11 mars 2010

Feminism, magi och vampyrbrudar



Ikväll kollade jag på ett par texter som brorsans tjej Sofia skrivit. Och chattade med henne på MSN. Först en skitbra och skitintressant som byggde på Nina Björk och heteronormalitet inom litteraturen. Hon nämnde Ibsens Nora i "Ett dockhem". Som gjorde det mest förbjudna för en kvinna: skilde sig och lät mannen ta hand om barna! Jag svarade:

"Haha, förra veckan var jag på föreläsning med Åsa Linderborg! Hon nämnde Ibsens Nora! I samband med att hon berättade att hon bodde hos sin pappa efter föräldrarnas skillsmässa! Att det bara var hennes mamma och Nora som gjorde så! Och att det var strongt av hennes mamma! Tror många i publiken reagerade!... Jag hatar verkligen myten om att kvinnor alltid är bättre på/ mer lämpade att ta hand om barn... Ett sanslöst hinder mot jämlikhet verkligen.... Redan de Beavoire skrev ju i `Det andra könet´ att kvinnor inte hade moderskänslor `av naturen´.... Stör mig som fan på tjejer som tilltvingar sig själva rätten till att gå hemma med barn. Även om pappan vill. För att den gamla föreställningen om kvinnan som `naturlig moder´ är så djupt präglad. Tycker att de är feministiska svartfötter rent ut sagt. ;-)"

Sen hade hon en underbar text om Selma Lagerlöf och mötet mellan "magi" och realism. Jag skrev: "SELMA" och ett hjärta! Hon skrattade och undrade om jag gillar Selma. Jag svarade:

"Verkligen! Jag frossade i henne för tio år sen, och återupptog henne för några månader sen! Då läste jag `Jerusalem´ och `Nils Holgersson´! Skrev en blogg om det oxå, att jag är fascinerad av hennes sätt att just berätta sagor! Jag kan inte komma på nån i vår tid som kan det! Inte svensk i.a.f.! Den närmsta jag kommer på är Salman Rushdie!.... Gösta Berling är det bästa som skrivits på svenska! Har läst den flera gånger! Och det är just MAGIN jag är fascinerad av!.... Just beskrivningarna av den magiska naturen i boken! Folktron hos ortsbefolkningen!....Torgny Lindgren är nog den idag som jag får lite Selma-känsla av."

I slutet av Sofias text nämnde hon den nya vampyrgenren där ju också magi och fantasi möter realism. Jag skrev:

"I slutet kom jag att tänka på filmen `Låt den rätte komma in´ som jag såg med elever förra veckan och bara blev tvungen att låna hem över helgen och se klart! Är helt besatt av vampyrtjejen där! Sån vill jag oxå ha! Sa jag till min väninna/lärarkollega oxå idag. Tänk att ha en sån när elever jävlas!"

Hon svarade:

"hahaha, ooooja, tack! Har haft en klass ettor i manusskrivning i några veckor. Jag fick dra några djupa andetag och påminna mig själv om att man inte får misshandla sina elever."

Muahahahaha! Fast egentligen vill jag inte misshandla mina små rara elever!*

Hon hade gjort en test på NE (se länk) för att se vilka historiska personer hon skulle bli. Hon blev Mao Tse Tung och Pablo Picasso. Jag garvade: "Hahaha, en kubistisk Mao!" Och blev såklart tvungen att själv göra testet! Resultaten blev:

Verner von Heidenstam
Verner von Heidenstam (1859-1940) var en stor poet som ofta blev förälskad. Det tog lång tid för honom att få ur sig diktsamlingarna. Gillade Vättern.


Han är ju skitseg! Jag vill bli STRINDBERG!! Jag vet inte ens skillnaden mellan Vänern och Vättern!


Tvilling:
Ingmar Bergman
Ingmar Bergman (1918-2007) var en effektiv regissör med flera kvinnohistorier i bagaget. Avskydde skattemyndigheterna, grubblade på Gud.


Dumma NE! Leve Wiki!!!! Nåja; han registrerade dock världens bästa film ("Det sjunde inseglet")! Och pippade Bibbi Andersson!

NE-HistoriskaPersoner





* Men jag vill ha en vampyrbrud som hoppar på vissa! \m/

Inga kommentarer: