onsdag 17 mars 2010

The dick is standing on Mats Olsson




Det var meningen att jag skulle vara med en klass på en rättegång idag. Har aldrig varit på en sån. Men så blev jag erbjuden en massa svenska- och engelskatimmar istället. Och fick en heldag istället för en halv. Tingsrätten får vänta!

Börjar bli varm i kläderna av att köra prepositioner och andra ordklasser nu. Eller heter det i att köra ordklasser? Annars blev det litteraturhistoria. Från lesbiska Sapho och framåt. På engelskan hade jag fordonsettor. Hälften av dem jobbade med olika saker, hälften jobbade inte alls. Däremot satt de och lyssnade på Eddie Meduza i mobilen. Jag ville absolut inte släppa dem, men tyckte det var slöseri att de bara satt där inaktiva en timme. Så jag gav dem en specialuppgift: att översätta en Eddie-låt från svenska till engelska och en från engelska till svenska!

Detta hjälpe de faktiskt åt med. Låtvalen blev "Kuken står på Mats Olsson" respektive "Silver Wheels". Dessutom frågade jag ut dem lite om låtarna och innehållet. Förklarade för dem att Mats Olsson är journalisten på Expressen som sågade Eddie Meduzas "Garagetaper" i slutet av 70-talet (eller heter det slutet?). Samtidigt som han hypade punk. Så Meduza gjorde en punkparodi mot (eller heter det om?) Mats Olsson. Vissa av eleverna hade eminenta Eddie Meduza-kunskaper när vi diskuterade. Och blev impade av mitt medlemskap i Eddie Meduza Fy Fan-club, signerat av Hjälten i egen hög person. Deras svenska version av "Silver Wheels" blev för övrigt ganska söt och romantisk!

Nu tycker säkert många att det var ytterst omoget och olämpligt av mig att köra såna låtar. Själv vet jag inte hur tjejen jag vikarierade för ska reagera när hon ser "Kuken står"-låten i mitt inlämnade material (eller heter det bland?). Men jag rättfärdigar mig! I synnerhet som jag vadat i litteraturhistoria innan. Det ska ju tvunget vara en "litterär kanon" och olika "eror" som eleverna ska känna till och kunna tolka. Men vissa former av samtidskultur är inte "seriösa" nog. Detta beror ofta på att slika bedömare är ytterst obildade. Så är utan tvekan fallet i fallet Errol Norstedt (Eddie Meduza). Jag är övertygad om att det skulle gå att skriva en utmärkt doktorsavhandling om honom. Han skulle kunna gå att analysera på en stor mängd olika sätt. Dessutom har han alldeles nyligen fått status av kulturhistoriskt intresse genom släppet av dokumentärfilmen om hans liv, "Eleganten från vidderna". Där fick ni er allt en högerkrok, era jävla kukronkare!

AC! Ser ni Till Martin-dedikationen och autografen uppe i hörnet på planschen? DC!

Inga kommentarer: