måndag 8 februari 2010

Världskrig och shiit-snack



Helgen (med start i torsdags!) var ytterst trevlig! Får skriva mer detaljerat i veckan!

Åkte hem från Olofström i eftermiddags. Konstig dygnsrytm då jag hjälpte morsan med ett korsord till fyra inatt/morse efter att ha sett ett par filmer. Sen nästan direkt till badet när jag kom hem. Fyra häftiga arombastur som verkligen fick min täppta näsa att rinna. Och sedvanlig bubbelpool. Hemma nu och grillar chorizo och sremska. Ska kolla på "Världens undergång" till korven, sista avsnittet med WWII-bilder i färg.


Så! Nu har jag gjort detta! Väldigt intressant serie. Jag upphör aldrig att slås av att det verkligen var ett världskrig. Jag ska erkänna att jag inte visste att Manilla var den mest förstörda staden efter Warszawa. I serien menar de att det inte är någon tvekan om att "andra världskriget bottnade i imperialism och rasism". Vad kommer framtiden att säga om kriget som Sverige nu har fått sina första stupade i? Nu när vi fått "krigshjältar" var jag säker på att våra krigsivrare skulle börja exploatera dessa döda och deras sörjande anhöriga med att "det bästa vi kan göra för att hedra dem är att fortsätta deras verk och arbete för bla bla bla". Vilket Reinfeld också gjorde. Dock tycks majoriteten av Sveriges befolkning vara mot den svenska krigföringen. Och motståndarna håller sig fortsatt sansade.

Däremot blir "muslimdebatten" mer och mer spattig. Nanil Pekgul argumenterade i TV ikväll mot nån muslim i Sverige som inte ville ta den kvinnliga chefen i handen under en anställningsintervju, vilket gjorde att han blev utan ersättning från Af. Det är självklart att man måste delta i hjärt-och lungräddningsutbildningar om det är tvång på det på jobbet. Men varför flyga i taket för att vissa inte vill komma i kontakt med naken hud tillhörande det andra könet om dessa inte är gifta? Enbart för att det är ett "formellt tvång" som en handskakning? Men då ska det vara sådär PK och muslimhetsande på samma gång: "Jag är muslim så jag kan säga att det är kvinnoförnedrande att inte vilja ta i handen, det är sånt som vissa sunniter sysslar med men inte shiiter..." (Eller var det tvärtom?)

Shiit samma! Arombastu_aggregat! Stöd Hamam! Alla(h) ska bada!

Nu handlar det om Berlioz fantastiska "Symphonie Fantastique" på TV! Underbart! Intressanta fakta om Berlioz och hans tid! Och symfonin så klart! Häxsabbat och allt! \m/

Inga kommentarer: