måndag 22 februari 2010

Sportlov!




















"Vinterånd, du skal dø!
Vinterånd, i snøen blø!
Vinterånd, jeg er sommer!
Vinterånd, og jeg kommer!"

(Burzum - Sverddans)

Nä du, Vikernes! Vargavintern har långt ifrån gett sig än! Vinteranden lever! Och Vinterandan!

Och bättre sportlovsväder kan det inte bli för skolungarna! Eller arbetslösa lärare för den delen!

Man kan ju inte slacka i soffan när det är sportlov heller! Jag bestämde mig för en riktigt härlig vinterrunda på fältet! Och det fick jag! Det sista grusvägarna var var plogade! Och varför plogbilar när det finns svärd? Snödjupen varierade, det handlade dock om decimeter! Efter fem meter var jag redan andfådd! Promenaden tog cirkus två timmar, jag hann i vilket fall lyssna på Burzums nya två gånger!

När jag såg en pinne i snön blev jag bara tvungen att plocka upp den och rita nåt i snön! Jag ristade en runa! Asa-wannabe, eller? I vilket fall fick jag samma hedniska känsla som alltid därute! Är det något man förknippar neo-paganism med så är det träd! Och det förstår jag! Blandningen av träd ute på fältet är riktigt häftigt, sen får de vara hur inplanterade som helst!

Det om floran! Faunan då? Tja, det syns inte till mycket djur denna årstiden! Bortsett från spår av kaniner och harar! Fåglar däremot! Ett streck kanadagäss drog förbi (till Sweden Rock?)! Men det häftigaste av allt var att jag stod och beundrade en örn från bryggan! Den seglade majestätiskt över sjön! Nu är jag inte alls säker på att det verkligen var en örn, men jag vill att det ska vara det! Önskar! Den var på så långt håll! Det kan ju ha varit en vanlig glada som t.o.m. flyger inne på lägenhetsgårdarna här som om de var på jakt efter småbarn som byte! Men den var så stor! Och det finns örnar här! Vid havet nån mil utanför finns gott om havsörn! Det finns även kungsörn! Fan, jag måste skaffa en kamera och återuppta min barndoms fågelskådardrömmar! Vi i Kristianstad är belönade med ett rikt och unikt fågelliv! Och det ska vi vara glada (hohoho!) för!

När jag gick hem kom jag på en ny "sport": snödrivevandring! Jag gick uppe på snödrivorna längs dikena och var beredd på att braka igenom och bryta benet när som helst! Mycket moget och manligt! Konventionella vintersporter suger! T.o.m. OS som gör att det inte går att titta på TV alls nu för tiden!

Men varför TV när vi äntligen har en riktigt härlig vit vinter utanför porten? Den man lyckligtvis slipper skotta själv!

Inga kommentarer: