tisdag 2 februari 2010

En slöfocks måndag: Bokkväll

Jaha, man börjar bli människa igen efter helgen. Det var en kul liten födelsedagsfest i lördags, men jag blev seg och rastlös (skum kombi, men ölen hade skummat) när vi var på O´Learys efteråt så jag gick hem...

Idag har jag avslutat "Tusen och en natt (1-3)", lyckligtvis har Sheherazade 500 heta nätter till med mig!

Sen färdade jag Björn Cederbergs "Kamrat spion, om Sverige i Stasiarkiven". Det är en läsvärd och tänkvärd bok. Och man får intrycket av att hela politiken är en enda spionhärva och underrättelseverksamhet, inrikes såväl som utrikes. Det var intressant att se hur svenska företag som Alfa Laval och Bofors kontaktades av Stasi för att göra affärer med DDR. Och ibland tvingades ge pengar till VPK, vars ordförande Lars Werner trakterades med obegränsade mängder öl i östtyska bastur (kanske inte så märkligt att han tyckte att DDR var ett bättre samhälle än Sverige, arombastu_aggregat!). Men det mest tilltalande i boken var etnografin. De målande beskrivningarna av vardagslivet i östra Tyskland. Varför många ändå tycktes trivas i "den lantliga idyllen" där okonstlade människor drack öl och snaps på bykrogen istället för dyra drinkar som i Västberlin och Kurfürstendamm.

Efter detta började jag på Herman Lindqvists "Jean Bernadotte. Mannen vi valde." Om livet för vår första Bernadotte-monark före han blev vald till svensk knug för exakt 200 år sen. Jag återkommer till denna. Kul ända att höra om en Bernadotte som var brinnande republikan! Vive le Republique!

Inga kommentarer: