onsdag 27 januari 2010

Urban turban! En motion till Vägverket!



Reinfeld vill inte ha fler burkor i Svea Rike. Det kanske t.o.m. behövs ett förbud som beskär kvinnors frihet att bära plagg som beskär deras frihet. Men han hyllar den lutherske monarkens rätt att besluta om sin dotters giftermål. Sverige är som Dubai -ett öppet samhälle i "Tusen och en natts" anda!

Själv anser jag som sluten slashas att Reinfeld borde bära turban. Hans flint kastar solkatter som bländar folk och gör honom direkt livsfarlig i trafiken!

KonservBurka


Arombastu_aggregat! Jag hinner inte med badet denna afton. Får ta det imorgon istället. Och börja läsa "Tusen och en natt" tidigare ikväll! Stöd Hamam - Alla(h) ska bada!

4 kommentarer:

lillasystern sa...

kanske bör tilläggas att sahlin var inne på samma spår. köper dock argumentet varför de tycker så, tvivlar att särskilt många kvinnor egentligen vill bära heltäckande burka. att han syftar på att man inte ska uppmuntra att kvinnor ska skymmas och förtryckas tycker jag låter vettigt. man kan inte säga annat än att heltäckande burka trots allt är en typ av kvinnoförakt trots att det ligger mkt annat bakom. det är inte fel att tycka att flera saker inom islam är fel, likväl som man glatt gnället på kristendomen, så länge man inte förbjuder religionen i sig att utövas så länge det inte går emot mänskiliga principer.

Caligula sa...

Heltäckande burka ser skönt ut i sånt väder som idag, men jag skulle nog inte vilja gå i en sån varken som kvinna eller muslimsk transa. Allra minst för att dölja min kropp. Jag kom med "västerländsk" kritik när jag skrev om "Bokhandlaren från Kabul" för ett tag sen och försvarade Åsne och kvinnorna i boken som avskydde burka. Och den står jag för. Att Nord förtrycker Syd och Väst förtrycker Öst försvarar inte förtryckta gruppers förtryck mot grundläggande mänskliga friheter inom "egna" gruppen (kärringen och barnen; samma gäller inom förtryckta klasser i väst).

Dilemmat uppstår när "Storebror" bestämmer vad "Lillasyster" (pratar inte specifikt om oss, haha) får och inte får ha på sig, när intentionen är att motverka exakt detta. Det finns säkert fall där burka-valet handlar om kvinnors vilja att framhäva sin identitet. Kanske rent av mot sin mans vilja?

Jag ser det som en kulturkamp, inte en juridisk fråga.

För övrigt anser jag att topless-modet bör komma tillbaka och att Lisbet Salander var snyggast som blondin! ;-p

lillasystern sa...

jag menade inte att det ska lagstiftas, det var inte heller något som det var direkt på tal om debatten heller. däremot kan jag tycka att det är bra att frågan kommer upp. vet många muslimska kvinnor som själva sagt rakt ut att det ÄR kvinnoförakt att bära heltäckande burka. om sverige nu ska vara så jämställt det som sägs bör detta också tas upp på dagordningen, annat vore dubbelmoral. bara för att det är inom en religion som kanske inte är den "grundläggande" religionen ska allt inom den inte vara okej här när det strider mot andra principer inom landet (nu blev det luddigt, men jag tror du fattar poängen.) någonstans måste en gräns dras. de kan bygga hur många moskéer och minareter som helst, det rör mig inte i ryggen, folk ska få utöva precis vad de vill, men inte till den grad att folk förtrycks på grund utav det.
flera saker antas i praktiken av folk först när det dels brutit normerna, och därmed oftast blivit en politisk fråga. tas det upp på högre nivå kanske fler kvinnor vågar bränna burkan som andra bränner bhn. (utomordentligt dålig jämförelse, I know).
min poäng är att NEJ, det ska inte bli lagstiftat om vad som får och inte får bäras, men det får absolut inte tystas ner och låta det verka som att det inte är ett problem.

Caligula sa...

Jag förstår din poäng och håller med. Jag brukar delta i kritiken mot "förortstalibaner" (unga muslimer på typ Gamlegården som vill bestämma över kvinnliga släktingar) och hålla med Nanil Pekgul m.fl. Det svenska samhället får på inga villkor ge efter v.d.g. de kvinnors och barns rättigheter som vi väldigt nyligen kämpat oss till. Därför tycker jag t.ex. att det Sahlin säger om uteblivet stöd till föreningar som separerar pojkar och flickor verkar vettigt.

Men frågan om lagförbud har nuddats vid. Och den är het i Danmark. För att inte tala om Frankrike, där det varit stor debatt om att förbjuda vanlig sjal på offentlig plats. Vilket leder till att franska kvinnliga politiker (i parlamentet) med sjal får demokratiska hinder. Och skoltjejer stängs ute från undervisningen och berövas sin grundlagsrättsliga icke-konfessionella skolgång. Och istället hamnar i muslimska skolor som inte sällan är ytterst fundamentalistiska...